סינגל גבעת חציר

  • בסיסית
  • 6.4 ק"מ
  • לפי אזור

    צפון גליל תחתון
  • נגד כיוון השעון
  • 90 מ'
  • כל השנה
סינגל גבעת חציר. צילום: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

סינגל מונגש המאפשר גם לרוכבים עם מוגבלות ליהנות מרכיבה מהנה בין כלניות לאלונים

סינגל אופניים ייחודי המאפשר למתחילים, משפחות ורוכבים עם מוגבלות לרכב בסינגל בלב היער המקסים וליהנות ממנות גדושות של אדרנלין ונוף.

הוראות הגעה

מבואת ראשית – מכביש 75, כקילומטר מערבית לצומת נהלל נפנה לרחוב האלון במנשיית א זבדה, נמשיך עד סופו, שם נפנה שמאלה בכיכר ומיד ימינה לכביש ההופך בהמשך לדרך עפר, ומגיע לחניה בפאתי היער. (שימו לב לנסוע לפי התיאור הנ"ל – וויז עלול לקחת אתכם בדרך עפר שקצת פחות סימפטית ברכב נמוך)
מבואת זרזיר – מכביש 77 נרד במחלף זרזיר לכביש 7626 בכיוון זרזיר (מזרח). בככר הראשונה נפנה ימינה, ומיד לאחר מכן נצמד לימין אל רחוב בית לחם. לאחר כ-200 מ' הרחוב מתעקל שמאלה, אך אנחנו נמשיך ישר לדרך עפר המקבילה לכביש 77, בה נמשיך כ-200 מ' עד שנראה חניה קטנה משמאל.

תיאור המסלול

על גבעה מקסימה בגליל התחתון, בין אלוני תבור לכלניות פורחות, נסלל סינגל פורץ דרך, תרתי משמע, המאפשר רכיבה גם באופני יד ואופני טנדם, לטובת רוכבים עם מוגבלות, אבל אל תטעו – זהו ממש לא שביל סטרילי המרגיש מנותק מן היער! זהו סינגל אמיתי, רצועה צרה של אדמה דחוסה בלב כל הירוק, עם עליות, ירידות, ואפילו מדרגות קטנות, שיכול לספק רכיבה מהנה במיוחד גם למשפחות ולרוכבים מנוסים.

השיפועים המתונים יותר מהרגיל, וההחלקה הגדולה יותר של פני השטח, מאפשרים רכיבה מענגת לכל רוכב ורוכבת. כמובן שלרוכבים מנוסים יותר אורך הסינגל יהיה מעט קצר מדי, אבל ניתן לשלב אותו בקלות עם רשת הסינגלים העשירה שבאזור אלון הגליל.

הסינגל מוצל כמעט במלואו, כך שניתן לרכב בו לאורך כל השנה.

פרטי המסלול –

אורך 6.4 ק"מ (כולל סינגל הגישה מן המבואה), גובה מצטבר 90 מ', רמת רכיבה בסיסית
.
ליצירת מסלולים ארוכים יותר על ידי התחברות לרשת הסינגלים הענפה שבאזור ניתן, ממבואת זרזיר, לרכב צפונה על דרך העפר המקבילה לכביש 77, לעבור קטע כביש קצר בכניסה לזרזיר, ולהמשיך בדרך העפר במקביל לכביש 77, סה"כ כ- 2.3 ק"מ עד למפגש עם החיבור בין סינגל אלון הגליל לסינגל הסוללים.

הסינגל מסומן בשטח באמצעות "טיפות" עם רוכב אופניים בצבע שחור בתוכן על רקע צהוב, כאשר השפיץ של הטיפה מצביע על כיוון התנועה. החיבור מן המבואה אל הלולאה הראשית של הסינגל הינו באמצעות "טיפות" בצבע אדום.

בקטע הסינגל הראשי הרכיבה היא אך ורק בכיוון המסומן – נגד כיוון השעון.

סיפור דרך

מבואה ראשית – מן החניה נצא לדרך במעלה השביל הסלול באספלט, נעבור בסמוך לפינת פיקניקים מונגשת ובמהרה נגלה שהאספלט מתחת לגלגלינו התחלף בעפר. נעבור על גשרון מונע בקר מותאם במיוחד, ונמשיך לטפס במתינות בין עצי אלון התבור עד שנגיע אל הלולאה הראשית של הסינגל.

נפנה ימינה עם הסינגל, ונתחיל להקיף את גבעת חציר. בין העצים היפים לפריחה יגיחו מדי פעם נופי הגבעות והשדות הנפוצים באזור זה של הגליל התחתון. כ-3 ק"מ מתחילת הרכיבה, נבחין ביציאה ימינה לכיוון דרך עפר וכביש 77 – זהו החיבור למבואת זרזיר. להמשך הסינגל יש לפנות כאן בחדות שמאלה.

ממבואת זרזיר – נרכב מן הרכב לכיוון היער ונכנס ימינה אל הסינגל.

הסינגל מתחיל לחזור, הפעם מצידה הצפון מערבי של הגבעה, ומספק לא מעט אדרנלין בירידות קטנות ועיקולים מהנים, שוב בשילוב נופים פסטורליים, ולפני שנבין מה קורה, נגלה את עצמנו חזרה במפגש הסינגל עם השביל המוביל מבואה הראשית.

מי שהתחיל במבואת זרזיר, או שמעוניין בסיבוב נוסף, ימשיך ישר, אך לסיום הרכיבה נפנה ימינה עם הסימון האדום, נזכה לעוד מנת הנאה משובחת, ונסיים עם חיוך ענק על הפנים.

למי תודה למי ברכה

הסינגל הוקם ביוזמת עיטם שולץ, מתנדב ב"אתגרים" וגיל עצמון, מנהל אזור גליל מזרחי בקק"ל, ובשיתוף עם נמרוד שוורץ מ"אתגרים" ושלי בן ישי מנהל אזור גליל מערבי בקק"ל.
את הסינגל סלל אחמד שחאדה בפיקוחו של נועם היימן.
תודה מיוחדת לרועי הראל, יערן האזור, ולצוות עובדיו על העבודה המסורה לניקוי, גידור ושיקום היער, וכן למועצה האזורית עמק יזרעאל על התמיכה לאורך כל הדרך והסיוע בניקוי ושמירת היער.

לקריאה נוספת והעשרה

מידע כללי נוסף

לכל סינגל יש את הסיפור שלו, אבל הסיפור של הסינגל הזה הוא ללא ספק אחד המיוחדים.

העלילה מתחילה עם בחור צעיר בשם עיטם שולץ, מה זה בחור צעיר? ילד בן 18, שבמסגרת שנת שירות לפני הצבא, התנדב בעמותת "אתגרים" בנהלל.

במהלך אחת הרכיבות עם חברי הקבוצה חשב לעצמו עיטם – למה לא לאפשר לרוכבים עם מוגבלות פיזיות, הרוכבים על אופני יד או באופני טנדם, לזכות באותו אושר והנאה שזוכה להם רוכב בעת רכיבה בסינגלים בלב היער?

חדור במוטיביציה וללא עכבות, קבע עיטם פגישה עם מנהל אזור גליל מזרחי בקק"ל, גיל עצמון, שאמנם הופתע לראות מולו ילד בן 18, אבל מאוד התלהב מהרעיון וראה בו סוג של הארה.

השניים, בסיועם של נמרוד שוורץ, מנהל תחום האופניים ב"אתגרים" בצפון, ושלי בן ישי, מנהל אזור גליל מערבי בקק"ל, חיפשו לוקיישן מתאים לסלילת הסינגל, ומצאו את גבעת חציר, יער אלונים נאה עם נופים לכל הכיוונים, במרחק רכיבה קצר מהמרכז של "אתגרים" בנהלל.

אצו רצו גיל ועיטם אל צוות התכנון של תוכנית המתאר הארצית לשבילי אופניים בקק"ל, שהיה על סף סגירת התוכנית לשנים הקרובות, הציעו את הרעיון וזכו לתמיכה והתלהבות מקיר לקיר.

אבל כאן עדיין לא מסתיים הסיפור. עצם סלילת הסינגל ביער היה החלק הפשוט. את זה נועם היימן ואחמד שחאדה כבר עושים בעיניים עצומות. הבעיה היתה שהיער הפך למזבלה של תושבי האזור שגם השתלטו על חלקים ממנו, מה שאילץ את קק"ל בשלב ראשון לפנות מהיער את כל הגרוטאות ואשפה, למעלה מ-100 משאיות מלאות נדרשו לשם כך, להקים גדר למניעת פלישות ולנטוע חלקות לחידוש היער, במקומות שבהם הוא נהרס לחלוטין.

מי שמגיע בימינו לרכב ביער יחווה שקט ופסטורליה שאינם אפילו מרמזים על איך שהוא נראה עד לפני מספר שנים, עד שבחור צעיר החליט שיש לו חזון, ושהוא הולך להגשים אותו.

קרדיטים:
כתב וצילם: אילן שחם
פורסם בתאריך 6.9.2022

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת סמ"ש מס' 3 – הגליל התחתון העמקים והגלבוע