שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה

e ירוק - מטיילים עם קקל
התנתק
התחבר
0
פארק נחל גרר
+ מידע חשוב על המסלול
שמור למועדפים
דרגו מסלול זה:
4
הניקוד של המסלול הזה הוא4
צפו בטיול באתר המותאם למובייל
אזור המסלול:
הנגב הצפוני, דרום
עונה מומלצת:
כל השנה
אורך בקילומטרים:
5 ק"מ
משך המסלול:
1-2 שעות
רמת קושי: קלה
מפת טיולים וסימון שבילים מישור חוף הנגב (גיליון מס' 13)
סוג המסלול
מים ומעיינות
מים ומעיינות
פארק נחל גרר (יער שרשרת) הוא אי ירוק במישורי הלס המעובדים של הנגב הצפוני. קק"ל סימנה ביער דרכי נוף ושני שבילי אופניים והכשירה בו חניונים ובכולם מים לשתייה. בכמה מהחניונים יש שולחנות נגישים ולצידם ברזי מים נגישים אף הם. בערוץ נחל גרר מפכים מים רוב חודשי השנה, ובשוליו הצפוניים מתנוסס תל הֲרוֹר, המעניק תצפית נאה על הסביבה.
+ הצג את כל המידע

בראשית

מושב שרשרת, השוכן מעט מדרום לנתיבות, מתהדר בתואר מושב העולים הראשון שהוקם בנגב לאחר מלחמת העצמאות. היישוב נוסד ב-1950 במקומו של קיבוץ תקומה (סומרה), שישב אז כשבעה ק"מ ממערב ליער שרשרת. הקיבוץ הפך למושב, ובשנת 1951 ננטש המקום והתושבים עברו למקומם הנוכחי מצפון ליער. ההתיישבות המצליחה הניעה את הגופים המיישבים להקים עוד מושבי עולים בנגב.
בראשית שנות ה-50 עסקו ראשוני המתיישבים בנטיעת חורשת איקליפטוס בצד נחל גרר, מדרום למושב שרשרת. זה היה הבסיס למה שבימינו הוא פארק נחל גרר – שטח מיוער המשתרע על פני כ-1,600 דונם. קק"ל הכשירה ביער דרך נוף מסומנת בכחול, המקיפה את היער סביב-סביב. דרך נוף מסומנת ירוק יוצרת מעין מעגל פנימי בתוך היער.
היער נטוע רובו עצי איקליפטוס. מגוונים אותו עצי אשל הפרקים, חרוב ופרוזופיס (ינבוט), המזכירים במראה שלהם עצי שיטה. לצד דרכי היער פזורים שבעה חניונים שבהם אפשר לבלות בשלווה בחיק הטבע.

נחל גרר

נחל גרר הוא הגדול ביובלי נחל הבשור. הוא מתחיל את דרכו באזור להב ועובר בין גבעות השפלה. כשהנחל מגיע למישורי הלס הגדולים של הנגב המערבי, ליד תל שֶרַע, הוא עושה מעשה. ערוצו מתחתר בשכבות הסחף והלס למלוא עומקן, אל מתחת לשכבת סלעי הכורכר, עד לתשתית סלעי הקִרטון המלבינים שמתחת להם. סלעי הקרטון נמנים עם הסלעים העקשניים שלא מוכנים לתת למים לחדור אליהם, ועל כן נחשפת במקומות אלה סדרה של נביעות. בחורף גשום כראוי מקיים נחל גרר זרימה כמעט רצופה בין תל שרע לתל הֲרוֹר, מהלך של כ-8 ק"מ.
לא הכול מסכימים שנחל גרר המקראי הוא נחל גרר של ימינו. יש הסבורים שהשם נחל גרר מתאים יותר לנחל שאנו קוראים לו היום נחל הבשור.

רועי יצחק בנחל גרר

על הזכות להשתמש במים האלה של נחל גרר, כך מספר המקרא, נאבקו רועי אברהם ברועי אבימלך מלך גרר הפלשתי. אברהם הצליח לפתור את הסכסוך בדרכי שלום ואף כרת ברית עם אבימלך בבאר שבע, אבל על פי המקרא הפלשתים סתמו מאוחר יותר את הבארות שחפר (בראשית כא, כב-לד).
הסכסוך נמשך כאשר יצחק שהה עם עדריו הרבים בנחל גרר, לאחר שאבימלך הורה לו לעבור לשם. רועי יצחק, כך מספר המקרא, חפרו מחדש את הבארות שסתמו הפלשתים. שוב פרצה מריבה בין רועי גרר לרועי יצחק, עד שיצחק חפר באר במקום שהניח את דעתם של רועי גרר וקרא לה רחובות: "... כי עתה הרחיב ה' לנו ופרינו בארץ" (בראשית כו, כב).

דרך הנוף

דרכי הנוף ביער הן באורך כולל של כ-10 ק"מ. דרך היער הראשית יוצאת מהכניסה ליער, עוברת דרך שרשרת של חניונים, מגיעה לחציית נחל גרר ומשם עולה מגדת הנחל ומגיעה לצומת. מי שיפנה שמאלה יוכל לנסוע לכיוון גשר הרכבת על נחל גרר ולשוב לנקודת המוצא. מי שיפנה ימינה יוכל לבקר בתל הרור ואחר כך בחניון המצפור ואז לשוב לנקודת המוצא.
דרך הנוף מסומנת בחיצים כחולים. אלה אתרי הפארק לפי הסדר מהכניסה הראשית ליער:

חניון החרוב – בכניסה לפארק נמצא מתקן של מקורות ואחריו מבנה המשמש את היערנים. משמאל, כמה מטרים מהחורשה, צומחת חורשה נאה החוצצת בין דרך הנוף לשדות פלחה. בחניון צומחים  בערבוביה עצי חרוב ועצי ינבוט לבן (פרוזופיס). החרוב עמיד לאקלים של מערב הנגב וכך גם הינבוט, עץ שמוצאו מהערבות של דרום אמריקה ושמסתדר היטב עם יובש, עם מליחות ועם קרקע חולית. בדרום אמריקה הוא נקרא Algarrobo Blanco, שתרגומו – חרוב לבן, כך ששם החניון קולע לשני מיני העצים. 

חניון הראשונים –  כ-50 מ' מחניון החרוב, מימין לדרך. בחניון יש כמה שולחנות בצל חורשה דלילה של עצי איקליפטוס. השולחנות מרוחקים זה מזה ומאפשרים בילוי אינטימי. שני השולחנות היפים בעינינו הם אלה שנמצאים תחת עץ אשל מרשים.
מהחניון הזה יוצא סינגל יער שרשרת – שביל אופניים מעגלי מסומן ירוק באורך של 7.5 ק"מ המתחבר בקצהו המערבי, ליד גשר הרכבת, לסינגל מעגלי נוסף המסומן כחול, שאורכו כ-7 ק"מ.

חניון האיקליפטוס – כ-400 מ' ממערב לחניון הראשונים. בדרך לחניון נטועה שורה של עצי זית, חרוב וינבוט החוצצת בין דרך הנוף לשדה הפלחה.

חניון עץ הזית – כ-200 מ' ממערב לחניון הראשונים. בחניון הזה יש שני שולחנות נגישים עם רחבת חניה נוחה לאנשים עם מוגבלויות וגישה נוחה לברז מים. בלב הרחבה ניטע עץ זית קשיש. מי שייגש לשולי החניון ויצפה בגיא הסמוך אליו יגלה טרסות אבן בנויות שבונה קק"ל במקומות רבים במערב הנגב כדי למנוע סחיפת קרקע מהשדות. הנגב המערבי מכוסה שכבה עבה של אדמת לס. כשיורד גשם חזק, המים הניגרים חורצים בלס ויוצרים המוני ערוצים קטנים בקרקע. הקרקע נסחפת אט-אט לנחלים ואובדת. תופעה זו ידועה בשם "נסיגת ראשי ערוצים". כשהערוצים חודרים לשדות המעובדים, הם מקשים את עיבוד השדות וגורמים לנזקים כבדים. מדרגות האבן עוצרות את הכרסום באדמה, וגם עצים הניטעים בראשי ערוצים מסייעים למניעת סחף קרקע.  

חניון שרשרת – כ-200 מ' מחניון עץ הזית. שולחנות פיקניק בצל עצי איקליפטוס.

חניון עצי האשל – כ-700 מ' מחניון שרשרת, ליד צומת דרכים. בחניון צומחים עצי אשל הפרקים בין עצי איקליפטוס. אשל הפרקים הוא אחד הסמלים של מערב הנגב. העץ ניטע כאן במשך דורות בזכות הסתגלותו ליובש ולמליחות הקרקע. בחניון יש שני שולחנות נגישים ולצידם ברז מים נגיש לאנשים עם מוגבלויות.
מי שימשיך היישר לפנים יגיע לגשר הרכבת ויוכל לשוב משם לחלק היער שמצפון לנחל גרר. אנחנו נפנה ימינה ונגיע חיש קל לערוץ נחל גרר.

ערוץ נחל גרר – משני צידי הנחל פרשה קק"ל שולחנות פיקניק. לפני הנחל נמצא חניון נחל גרר ובו מתקני שעשועים. מעבר לנחל נמצא חניון האבות ובו פזורים שולחנות אחדים בצל עצי איקליפטוס. בנחל סללה קק"ל מעבר אירי, והוא עביר לרכב פרטי.
בערוץ הנחל זורמים מים בכל השנה. אנו מציעים למטיילים לעזוב את הרכב לשעה קלה ולצעוד מערבה בדרך העפר, בגבול שבין היער לנחל. עצי אשל וקנים, עמידים לַמים המליחים שזורמים כאן, משמשים מסתור לעופות רבים. אם תעשו זאת בשעות אחר הצהריים המאוחרות ותשמרו על השקט, אולי יתמזל מזלכם ותוכלו לצפות בחתול הביצה משחר לטרף. בקיץ מתעופפים כאן שרקרקים וכחלים – עופות צבעוניים החופרים מחילות ארוכות לקינון במצוקי הלס הרכים שמלווים את הנחל.

תל הרור – הדרך חוצה את נחל גרר ועולה בגדתו הצפונית לצומת דרכים. הפנייה שמאלה משלימה את המעגל לגשר הרכבת. נפנה ימינה. דרך הנוף עוברת בין היער לשדה פלחה ומגיעה לאחר כ-600 מ' למרגלות תל הרור – גבעה קטנה המתנשאת מימין לדרך. 
תל הרור (תל אבו הורירה) שוכן בגדה הצפונית של נחל גרר. החלק הנמוך של התל משתרע מכאן ומזרחה עד לנחל, ונמצאו בו שרידים של יישוב גדול ומשגשג מתקופת הברונזה התיכונה 2 (1550-1750 לפנה"ס). יש המזהים את המקום עם גרר המקראית. בתקופה הישראלית הקדומה (מאה 8 לפנה"ס) נבנתה בראש התל מצודה, ואפשר שהמקום שימש מרכז מִנְהל אשורי.
מסורת מוסלמית מקומית מזהה במקום את קברו של שיח' אבו הוּרַיְרָה. אבו הורירה נמנה עם הצַחאבֶּה, חבריו הקרובים של הנביא מוחמד בדור הראשון של האומה המוסלמית שחיו עם הנביא וקיבלו ממנו את מסר ההלכה. הכינוי אבו הורירה (אבי החתלתולה) דבק בו בגלל חתולה שנהגה ללוות אותו לכל מקום. אבו הורירה נודע כבעל זיכרון נדיר, והוא העלה על הכתב יותר אמרות של מוחמד מכל אדם אחר.
במלחמת העולם הראשונה (1917) התבצר בתל הרור הצבא העות'מני בתקווה לעצור את התקדמות הכוחות הבריטיים. כמה מהשוחות שחפרו הלוחמים הטורקים עודן ניכרות בשטח. מקבר השיח' נותרו רק שרידים.

חניון התצפית – כ-50 מ' מתל הרור יורדת ימינה (דרומה) דרך ללא סימון. לאחר כ-600 מ' מתלכדת הדרך שלנו עם דרך שבאה מימין ומעתה היא מסומנת ירוק. עוד 200 מ' ואנו בצד חניון התצפית הצופה אל ערוצו הירוק של נחל גרר. בחניון מוצבים כמה שולחנות בצל עצי איקליפטוס.
 
גשר קשתות בריטי
מחניון התצפית ממשיכים עוד כ-400 מ' ופוגשים דרך מסומנת כחול, הפונה דרומה במקביל לכביש 25 וקרוב מאוד אליו. דרך זו שימשה בעבר את כביש 25 הישן. במקום שהדרך חוצה בו את נחל גרר צומחת חישת קנים סבוכה. הדרך עוברת על גשר קשתות מימי המנדט הבריטי. מכאן קצרה הדרך לשער הכניסה לפארק נחל גרר.   
 
דִּירֵי מטוסים בריטיים
כקילומטר מדרום לכניסה ליער נמצא אתר מעניין נוסף הקשור למלחמת העולם השנייה. אפשר להגיע למקום בנסיעה בכביש 25 או בדרך העפר המלווה את הכביש. ליד שלט ההכוונה לחוות נעמ"א פונים מערבה (ימינה) ומגלים משני צידי הדרך שישה מבנים מוזרים בנויים בצורת האות ח'. קירות המבנים מתנשאים לגובה של כ-8 מ' ורוחבם מקיר לקיר כ-30 מ'. הקירות מוגנים מבחוץ בסוללות עפר אלכסוניות.
אלה הם דירי מטוסים (האנגרים לאחסון מטוסים) שבנו הבריטים בימי מלחמת העולם השנייה. בגלל חשיבותה כמרכז לייצור וייצוא נפט הפציצו בשנת 1940 חילות האוויר של איטליה, גרמניה וצרפת של ממשלת וישי את חיפה ותל אביב. ב-9 בספטמבר 1940 נהרגו בהפצצת מטוסים איטלקיים על תל אביב יותר מ-130 איש.  
הבריטים נאלצו לתגבר את כוחם האווירי באזור. הם הציבו בארץ ישראל כמה טייסות קרב והפצצה ופיזרו אותם כדי להגביר את יכולתם לשרוד. בתקופה זו נבנו, בין השאר, בסיסי חיל האוויר המלכותי הבריטי חצור, רמת דוד, תל נוף וחיפה וגם האתר שמדרום ליער שרשרת. ייתכן שהדרך המובילה לחוות נעמ"א שימשה אז מסלול המראה ונחיתה. 


אזהרה

אין לחצות את נחל גרר בעת שיטפון.

הוראות הגעה

נוסעים בכביש 25, בין צומת נתיבות לצומת גילת. הכניסה ליער נמצאת כ-3 ק"מ מדרום לכניסה למושב שיבולים, בדיוק מול הכניסה למושב תדהר, בין סימני ק"מ 206-205. 

אופי המסלול: נסיעה וביקור באתרים.

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי
פורסם בתאריך: 23.8.18
עודכן בתאריך 27.11.19
הוראות התנהגות ובטיחות למטיילים >>
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן.


מסלולים נוספים ב:

תגובה דרך פייסבוק

הוסף תגובה


שלח
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
מועדפים 0
#
חפש