סינגל יער קהילתי שוהם

• אביב
סינגל יער קהילתי שוהם . צילם: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

סינגל אופניים קרוב למרכז המכיל את כל המרכיבים המנצחים לרכיבת שטח מהנה ומעשירה.

הוראות הגעה

מבואה ראשית: חורבת תנשמת – מכביש 444, כ-100 מ' דרומית לכניסה לשוהם, פונים מזרחה לכיוון פארק התעשייה חבל מודיעין ולאחר כקילומטר פונים ימינה לפי השילוט לפארק יער שוהם. נוסעים בדרך הפארק הראשית כ-1.5 ק"מ ומגיעים לחניה קטנה סמוך לחורבת תנשמת.

מבואה דרומית: שביל ישראל – מבואה זו נמצאת במפגש הדרומי של הסינגל עם שביל ישראל, והיא נגישה ביותר מכיוון משרדי קק"ל בבית נחמיה – מכביש 444 נכנסים לבית נחמיה ומיד לאחר שער היישוב פונים שמאלה למגרש חניה וחונים. מכאן יוצאים ברכיבה צפונה, פונים שמאלה דרך השער לשדות, ובפנייה הבאה ימינה. לאחר כ-800 מ' פוגשים את שביל ישראל, פונים איתו שמאלה ולאחר 300 מ' נוספים מגיעים למפגש עם סינגל יער שוהם.

מבואת שוהם – מבואה זו נמצאת סמוך למעבר תת קרקעי מכיוון העיר שוהם. מגיעים לגן קדם בשוהם, סמוך לרח' קדם 96, רוכבים על השביל שמימין למגרש הקט רגל עד לדרך הנוף, שם פונים שמאלה ולאחר 100 מ' ימינה למעבר תת קרקעי מסודר מתחת לכביש 444 (זהירות על הראש!). מצדו השני של המעבר ממשיכים ישר, חוצים כביש ישר ודרך ומיד לאחריה פוגשים את הסינגל ופונים בו שמאלה לתחילת הרכיבה.

תיאור המסלול

סינגל יער קהילתי שוהם אמנם יושב על תא שטח קטן התחום על ידי כביש 6 ממזרח, כביש 444 ממערב, אזור התעשייה חבל מודיעין מצפון ומושב בית נחמיה מדרום, אך הוא מוביל את הרוכב בין עתיקות, פסיפסים, פריחה מרהיבה, עצי בוסתן ונופים פנורמיים.

הסינגל בנוי היטב ומספק זרימה נהדרת, גם בירידות וגם בעליות, בשילוב אתגרים טכניים קלים מדי פעם המספקים זריקות אדרנלין קבועות לאורך כל הדרך.

השטח שבו נרכב הוא שטח גבעי, חלקו פתוח וחלקו מיוער, והוא מכיל אתר פריחת כלניות במגוון צבעים המשתלטות על הנוף בחודשים פברואר-מרס.

פרטי המסלול:

אורך: 9.5 ק"מ, גובה מצטבר: 120 מ', רמת רכיבה: בינונית.
הסינגל מסומן בשטח על ידי סימון שבילים כחול.

סיפור דרך

מעט מדרום לחניית חורבת תנשמת נראה את שלט המבואה לסינגל ונפנה ימינה להיכנס אליו. כבר בתחילת הדרך יתנפלו עלינו כמה סלעים ויאתגרו אותנו בכמה מעברים טכניים כדי לבדוק אם כבר התעוררנו הבוקר.

לאחר ההתעוררות הזו השביל יוצא מהיער אל השטח הפתוח ולאחר טיפוס קצר נזכה לתצפית נהדרת לכיוון פארק התעשייה חבל מודיעין, כביש 6, גבעות מתקן אדם ומאחוריהן השומרון.

לפני שנספיק להסיר את קורי השינה כבר נזכה לירידה מהנה במיוחד ולאחריה טיפוס קצר נוסף אל נקודת נוף מרהיבה למרגלות שורת עצים קצרה. זוהי נקודה מושלמת לעצירת קפה, אבל רק התחלנו את הרכיבה ועוד לא הרווחנו את הקפה שלנו, אז מה נעשה? (רמז: בהקפה השנייה הקפה אפילו יותר טעים).

עוד עליונת קצרצרה אל מול נוף הטרשים הארצישראלי המדגים היטב את מראה הארץ לפני שהחלו בו הנטיעות, ולפנינו שלושה קילומטרים של תענוג במגמת ירידה הכוללת זרימה משגעת, מדרגות סלע מאתגרות, סוויצ'בקים מהירים והרבה נוף. נשים לב שלאחר כקילומטר של ירידה אנו נכנסים לדרך רחבה, שאותה צריך לעזוב שמאלה לאחר כ-100 מ' כדי להמשיך בסינגל.

בתום הירידה אנו מגיעים לנקודה הדרומית בסינגל, במפגש עם שביל ישראל, כאן גם נמצאת המבואה הדרומית. מכאן השביל ממשיך במגמת עלייה בתוך נוף חלומי של עצי בוסתן הטובלים במרבדים ירוקים ובקירות סלע. בעוד אנו סובבים את גבעת הספלולים נזכה להצצה ראשונה בעיר שוהם, המארחת אותנו במגרש המשחקים שלה.

לאחר קטע קצר בדאבל שוב נצלול לתוך היער ולקטע ירידה מתפתל ומענג המביא אותנו למבנה עתיק, שרידי כבשן סיד, סמוך לכביש 444. 200 מ' נוספים של טיסה יביאו אותנו אל המפגש עם השביל המתחבר ממבואת שוהם.

והנה שוב אנחנו מטפסים, שוב יוצאים לשטח פתוח, הפעם משקיפים מלמעלה על העיר שוהם ועל פארק התעשייה, ושוב אל תוך היער ואל מפגש עם חורבת תנשמת על הפסיפסים המרהיבים שלה. עוד כמה סיבובי דוושה וסיימנו את ההקפה.

למי תודה למי ברכה

הסינגל תוכנן על ידי דורון אמיץ ואדריכל אוטו פרידמן. דורון אמיץ ניהל את עבודות הבנייה שבוצעו על ידי אנשי השטח של קק"ל.

לקריאה נוספת והעשרה

מידע כללי נוסף

לסינגל יער קהילתי שוהם יש המון מה להציע, והוא בהחלט עומד בפני עצמו, אך מי שמעוניין ברכיבה ארוכה יותר יוכל בקלות לחברו לסינגל חדיד ובכך להגיע לרכיבה של כ-27 ק"מ. כדי לעשות זאת יש לעזוב את סינגל חדיד בחלקו הצפוני, לעבור דרך בית נחמיה אל משרדי קק"ל ומשם לעקוב אחר ההוראות הכתובות בחלקו העליון של שלט המבואה של שביל ישראל. כמובן הוספה של הסינגלים הרצל וענבה לרכיבה תאריך את המסלול בצורה משמעותית. לחובבי הז'אנר.