שביל אופניים ניר משה

  • בינונית
  • 10 ק"מ
  • לפי אזור

    דרום הנגב המערבי
  • עם כיוון השעון
  • 100 מ'
  • אביב קיץ
שביל אופניים ניר משה. צילום: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

מסלול קצר אך מהנה מאד המתאים לרוכבים מתחילים

מושב ניר משה שוכן בלב ה"דרום אדום" של הנגב הצפון מערבי. המושב שהוקם על ידי עולי מרוקו בשנת 1953 כונה תחילה "שובל 1", אך מאוחר יותר שונה שמו לניר משה, על שם הסופר משה סמילנסקי, והצטרפו אליו מתיישבים נוספים מאלג'יר ומוצאות נוספים. כיום מרבית תושבי המושב עוסקים במקצועות חופשיים, אולם מקצתם עדיין מתפרנסים מחקלאות. יער ניר משה הוא יער נטוע מצפון למושב המשתרע על פני 1243 דונם, ויש בו במגוון רב של עצים ובהם אורנים, ברושים, אקליפטוסים ושיטים ובתוכו מתפתל מסלול האופניים שהכשירה קק"ל.

הוראות הגעה

נקודת היציאה לסינגל מול הכניסה למושב ניר משה. מכביש 293, המסתעף מכביש 40 בצומת בית קמה, נפנה צפונה לכביש 2932 וניסע עד סופו, מול הכניסה למושב ניר משה, שם נחנה (לא על הדשא).

תיאור המסלול

השטח הקטן שעליו משתרע סינגל ניר משה אינו רומז כהוא זה על מידת ההנאה הגלומה בו. מתכנן המסלול, יפתח סהר, השכיל לנצל את תנאי השטח השונים, הבתרונות והחמוקיים כדי ליצור סינגל זורם שכולו חוויית רכיבת שטח מזוקקת. סינגל שנדמה לפעמים כאילו הוא מעגלי ובירידה...
פריחת הכלניות בחורף ובאביב, גלי השיבולים הנעים ברוח, מגוון העצים ושאר הצמחייה מעשירים כל אחד בתורו את חוויית הרכיבה.

אורך השביל – 10 ק"מ
גובה מצטבר – כ-100 מ'
שילוט – הסינגל מסומן באמצעות עמודי עץ ועליהם ציור של אופניים בתוך עיגול כחול, וחץ כחול בכיוון התנועה.

סיפור דרך

נצא לדרך צפונה מהכניסה למושב, בהמשך דרך הכורכר הצמודה לו, ולאחר 200 מ' נגיע לצומת ובו שלט ההסבר על השביל. נפנה שמאלה עם הסימון (לא להתבלבל עם "שביל השובלים" הפונה ימינה), עדיין על דאבל, ימינה עם השילוט לאחר 300 מ' אל תוך החורשה ואז שמאלה אל הסינגל.

תחילתו של הסינגל בתוך חורש צעיר ומקסים המעניק תחושה של צלילה אל עולם חדש. בהמשך הסינגל יוצא מן החורש אל השטח הפתוח ושוב חוזר אל חורש חדש. רגע אחד אנחנו טסים בין העצים ורגע אחר כך נפתח הנוף לכיוון חדש ומרתק. רגע אחד אנחנו על גג העולם ברכיבה רגועה וכל הנוף פרוש לפנינו, ורגע אחר אנו צוללים אל בין הבתרונות כשלפנינו רק השביל החום הצר ומשני צדדינו קירות אדמה וצמחייה.

לאחר 6.2 ק"מ של נירוונה רכובה נגיע לפתע לצומת ובו שילוט לשני כיוונים – ימינה להמשך הסינגל וישר לסינגל המוביל לעבר קיבוץ דורות ולעבר הסינגלים של רוחמה ודורות. החפצים בהארכה משמעותית של מסלול הרכיבה ירכבו לקיבוץ דורות וימשיכו בסינגלים שם לפני החזרה.

נמשיך ברכיבה על סינגל ניר משה, רגבי האדמה מתפצחים תחת גלגלינו, וצבעי הפרחים נמרחים לצדנו בעוד אנו גולשים ימינה ושמאלה, למעלה ולמטה, עד שלפתע נמצא את עצמנו חזרה על הדאבל שממנו נכנסנו לסינגל. אין כל רע ביציאה לסיבוב נוסף בסינגל, אך לבסוף נפנה כאן שמאלה, שוב שמאלה ואז ימינה כדי לחזור לרכב החונה מול שער המושב.

לקריאה נוספת והעשרה

הסינגלים של רוחמה ודורות – בין הקיבוצים רוחמה לדורות סללה קק"ל שני סינגלים ארוכים ומהנים משני צדי כביש מס' 334. הסינגלים נגישים ממסעף משולט באמצע סינגל ניר משה.

גבעת הכלניות וחוות השקמים
– כשני קילומטרים צפונית ליער ניר משה, סמוך לכביש 334, נמצאת גבעת הכלניות, שבראשה קבורים ראש הממשלה ה-11 אריאל שרון ורעייתו לילי, ובצדו האחר של הכביש שוכנת חוות השקמים שבה התגוררו במשך חייהם.

שביל השובלים
– שביל אופניים באורך 13 ק"מ היוצא משער המושב ניר משה ומסתיים בשדה צבי. השביל הרחב והנוח לרכיבה עובר בין שדות מעובדים למטעים, יערות נטועים ובתרונות. בדרכו הוא חולף על פני תחנת יכיני הישנה, חלק ממערך המוביל הארצי בעבר, שדה התעופה "אבק 1" שבו השתמשו במלחמת העצמאות ועמדת תצפית יפה על כל הסביבה.

למי תודה למי ברכה

דני בן דויד – מנהל האזור
רמי גולד – תחזוקה שוטפת
יפתח סער – בונה המסלול
אלי מיארה יערן גושי
גלית בוזגלו, רכזת קהילה ויער

קרדיטים:
כתיבה וצילום: אילן שחם
מפה: אלכסנדרה סביצקי - קק"ל
תאריך עדכון אחרון: 15.11.2015

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

מפת סימון שבילים מס' 9 - מבואות ירושלים