תפריט
התחבר
התנתק
להורדת האפליקציה:
בעלי כושר גופני גבוה ויכולת טכנית גבוהה

מידע

מפות

סרטון

waze

שביל אופניים תמרת

רמת רכיבה:
גבוהה
12 ק"מ
צפון
גליל תחתון
כיוון רכיבה:
עם כיוון השעון
טיפוס מצטבר:
350 מ'
ירידה מצטברת:
350 מ'
נקודות עניין
  • נוף ותצפית
  • מסלול מעגלי
דרג את המסלול
הדפס
הוסף למועדפים
סינגל תמרת הוא הרבה מעבר לשביל אופניים מהנה כי הסיפור מאחוריו פשוט מרתק
הסינגל הזה הוא הרבה יותר ממסלול אופניים; מתוך מהותו הפיזית וזו הסמלית, היותו מסלול לרכיבה הוא החלק המשני. מדובר בנתיב מסע מכונן שנחצב במאמץ ובקשיים רבים, ואנחנו, הרוכבים, רק נהנים מתוצר המאמץ האדיר שמתחבא מאחוריו: מהשארית הברוכה שהוא הותיר באדמה, אולי כסמל שנשאר שם כדי להזכיר לנו שלא כולם התברכו באפשרות לראות במסע עניין של פנאי ושל חופש. לא המרחק הפיזי הוא מהות סינגל תמרת: אורכו 12 ק"מ בלבד, אך עבור בוניו הוא מסע הישרדות אל חיים אחרים לחלוטין.
 
+ הצג את כל המידע

הוראות הגעה

הסינגל מתחיל ממגרש החניה של תל שמרון, שאליו מגיעים בנסיעה על כביש 73 (לבאים מדרום) או 75 (לבאים ממזרח וממערב). כ-500 מ' מזרחית לצומת נהלל פונים צפונה אל היישוב תמרת, ואחרי כ-150 מ' פונים שמאלה אל בית הקברות של נהלל, ומחנים את הרכב. תל שמרון נמצא מעט צפונית-מערבית משם.

תיאור המסלול

המסע של ח'
את הסינגל הזה בנתה קבוצת נערים מפנימייה לנוער בסיכון בהובלת המדריך הכריזמטי שלהם, נדב המאירי, מנהל מרכז שטח של כפר הנוער מרחבים נוה עמיאל בשדה יעקב. זו פנימייה המקבלת נוער שבמקומות אחרים כבר ויתרו עליו, ופה מוכנים ומתאמצים לקבל את הנערים, ולחבר אותם בחזרה לקהילה.
"סינגל תמרת החל במסע של ח', נער שחצה אפילו את סף הספיגה של כפר הנוער הזה: שבר דברים, הרביץ ועבר עבירות רבות. כשעזב את הכפר, גם בביתו סירבו לקבל אותו. המשמעות קשה – בשכונה שממנה הגיע, להסתובב ברחוב זה מסוכן מאוד, אולם הוא לא היה מוכן לקבל שום עונש של תיקון, אף שלמעשה הפך לחסר בית למשך שבועיים", מספר נדב המאירי, המדריך.
לאחר שהצליחו לשכנעו לצאת למסע התיקון, יצאו הוא ונדב המדריך לדרך שבה יבנו שביל סמלי מאוד: דרך חזרה אל לבם של האחרים שפגע בהם. עם מחברת ובה שאלות כתובות שצריך לענות עליהן בכתב, מתוך קושי פיזי והתנתקות, יומן ובו איחולים מכל אנשי הצוות, כולל מקומות ריקים מחלק שלא יכלו לכתוב לו דברים חמים לאחר מה שעשה להם, והתירו רק שורות ריקות בשמם.
"זה מסע בחורף, בגשם, עם הרבה ציוד על הגב, שבו ישנים במערה בשטח, עם הרבה שיחות עמוקות על החיים ועל משמעותם, במסע שבו הקהילה לא מוותרת לו על התהליך שהוא צריך לעשות, מחכה לו בכפר, אבל הוא צריך להשלים את הדברים", מספר נדב.
"ביום השני לקראת הסיום, בתוך העייפות, החלו להגיע אנשים, כולל אלה שהוא פגע בהם: מדריך מהכפר, העובדת הסוציאלית ומנהל הכפר, שהשלים איתו ועם נדב את המסע אל שער היישוב, שם חיכו לו כולם ומחאו לו כפיים".
 
הכי קרוב והכי רחוק מלב האתוס הציוני
המסע הזה הוליד את הרעיון לפרויקט בניית שביל הנערים של תמרת – סינגל אופניים בן כ-12 ק"מ שתבנה קבוצת הנערים מהכפר.
נדב, המדריך של הקבוצה, התחבר מאוד לרעיון. הוא נולד פה וחזר אחרי שנים רבות. יש כאן נקודות היסטוריות: בית העלמין של נהלל (ובו קבריהם של משה דיין, אילן ואסף רמון ועוד), מעיין עין סמוניה שבני נהלל והדור השני התיישבו בו, גבעת הראשונים של נהלל וסלע השבת של תמרת.
זהו אזור שהוא חלק מהאתוס של ההתיישבות היהודית בעמק והאחיזה מחדש, והנוער הכי מנותק בעולם, הכי לא שייך לחברה הישראלית, הכי מרגיש דחוי – בונה פה סינגל שהוא תקיעת יתד משלו ליד לב הציונות. הפרויקט נולד כחלק מהסמליות שבה לקחו את הנערים האלה למסע בחזרה אל החברה הישראלית. דרך עבודת האדמה, בדומה לתושבים המקוריים – אלה שהפכו לאחר מכן בזכות האתוס הזה לאליטה המחזיקה במוקדי הכוח של ישראל למשך שנים ארוכות.
בתוך הדבר הזה, מספר נדב, התחלנו לפגוש אנשים מקהילת תמרת שהלכו על השביל ולא ידעו שמשהו כזה מתרחש, וקיבלנו חיבוק והתרגשות רבה. אף אחד לא ציפה שדווקא הנערים האלה יבנו את זה. קק"ל הקצתה צוות ונתנה חיבוק ענק, ונתנה את כל מה שהיה צריך בתמיכה של אנשים מופלאים: היערנים שלי בן ישי, שמוליק ויזל, גיל עצמון ורבים וטובים אחרים שסייעו. בניגוד לסינגלים שבנו מומחים לבנייה, הסינגל הזה מהוקצע פחות ובעל יותר חלקים ישרים בהשוואה.
 
התמודדות עם גורמים עברייניים ופליליים
הסינגל הוא הטבעת הדרומית ביותר מבין הטבעות של מתחם הרכיבה הענק באזור אלון הגליל. הוא מתחבר לסינגל גבעת אלה (ומשם לשמשית), והוא משלים כ-100 ק"מ של סינגלים באזור. זה החיבור האחרון שנותר בין ההר והסינגלים ההם לבין עמק יזרעאל, ולכן הוא מאפשר גם רכיבות מעניינות מאוד שמשלבות את שני סוגי הנופים המובחנים זה עם זה לרכיבות ארוכות.
הסינגל הוא גם אמצעי לטפל בבעיות שיש בשטח. נדב מספר על האתגר הבא: הניסיון לעצור את הוונדליזם. הנוכחות והשימוש בשטח מונעים מגורמים פליליים ואלימים להשתמש בשטח ומסייעים להוציא אותם מפה. טרקטורונים, סמים, זונות: יש גורמים רבים שנכנסו לוואקום שנוצר כשאף אחד לא הסתובב בשטח היפהפה הזה. נשמע תמוה, אבל זה מה שקורה. מפה ועד כפר החורש היה ריק, הרס, אלימות כלפי השטח של פורעי חוק שעושים תחרויות טרקטורונים כשיושבות פה משפחות – אלימות לשם אלימות והתרסה.
הרקע הזה עומד באנטיתזה מדהימה לפסטורליות המדהימה של המקום ולחורש המדהים שתרכבו בתוכו – אחד היפים בארץ, ללא ספק.
 
וקבוצת הנערים?
קק"ל החליטה לתת להם משהו בחזרה. הוחלט עם נדב ועם הכפר לתת להם השכלה, אולי מקצוע ומשהו שמתחבר לכל ההוויה של הכרת הארץ ושל הפרויקט שלהם. יפתח סהר, הבונה האחראי לכמה מהסינגלים הטובים בארץ ובהם חרובית, עגור ועוד כמה בדרום, הוציא קורס למובילי קבוצות בשטח באופני הרים. הילדים שבנו את השביל קיבלו קורס של שלושה ימים אינטנסיביים, המבוססים על כמעט 500 שעות שהם כבר עשו במרכז השטח בכפר – לימודי ניווט, בישול בשטח, הדרכות לנערים צעירים מהם, סדנאות קודמות במדבר… קורס האופניים הוא סגירת מעגל, והוא במימון קק"ל.
במקרה הזדמן לנו לרכוב במקום עם גיל עצמון מקק"ל בדיוק בשיעור האחרון שיפתח העביר. החבר'ה תרגלו תדריכי קדם-יציאה, הובלה ומאסף, ואולי הם יהיו בהמשך מדריכי אופניים מקצועיים. נדב מספר שאחרי מסע ארוך כל כך שבו הם לומדים, עובדים ומקבלים העצמה כמדריכים, החבורה הזו, שאימצה את האופניים ועברה דרך ארוכה, כבר נמצאת במקום אישי אחר לחלוטין מזה שהגיעה ממנו.


סיפור דרך

הסינגל מתחיל בבית הקברות של נהלל, במורדות הצופים אל העמק ואל הכרמל, ופונה צפונה. אחרי רכיבה בכמה דרכי 4X4 ועלייה די ארוכה, יש ירידה טכנית מאוד שקק"ל הציבה בה שלט אזהרה ובו בקשה לרדת מהאופניים, ואז עלייה ארוכה בגן לאומי יפהפה (וזו גם הסיבה לכך שההתחלה אינה בסינגל) בוואדי ארוך. בתוך העלייה, השביל הופך לסינגל. החורש מדהים והמקום יפהפה. בנקודה מסוימת תגיעו לחיבור אל גבעת אלה, ודומה שסינגל תמרת יהיה התירוץ המושלם להתחיל ולהיכנס גם לסינגל גבעת אלה, שהופך כעת מהאח הדרומי והמוצלח פחות של שמשית לחיבור מתבקש אל הסינגל היפה בתמרת, ומאפשר כעת רכיבה ארוכה בחיבור תמרת-גבעת אלה-שמשית, או אף יותר מכך למי שמסוגל. מפה נותר עוד גובה מצטבר מועט יחסית, אבל מורגש לאור המאמץ הלא מבוטל שכבר עשיתם עד כה. רוב הגובה המצטבר שיש בסינגל הזה (כ-370 מ') נצברים עד אמצע המרחק, ואחריו מתחיל קטע הירידה והשעשועים. בנקודת החיבור מתחיל קטע ירידה כיפי וארוך שכבר בנוי בצורה המסורתית יותר של קק"ל עם קטעי צ'יינלס, אלמנטים בקטנה וסיבובים חדים, אבל יש פה כמה קטעים שכדאי ללטף בהם את ידיות המעצור בתשומת לב. זה לא סינגל שנותן לכם לצבור מהירויות גבוהות – הפיתולים חדים לעתים, ויש נקודות של זוויות תלולות. ואז בסוף הירידה חלק מישורי יחסית שיביא אתכם, שוב עם המון פאן, בחזרה אל בית הקברות.
 
בסך הכול מדובר במסלול שמתאים לרוכבים מתקדמים יחסית. הרוכבים הטובים בארץ יסיימו אותו בכ-45 דקות נטו, רוכבים מיומנים ובעלי כושר טוב יכולים להשלים סיבוב ב-60-50 דקות, ורוכבים בינוניים שירכבו בתשומת לב ובזהירות יכולים לתכנן רכיבה שמשכה כשעה וחצי עד שעתיים נטו. לרוכבים מתחילים אנחנו לא ממליצים לרכוב במסלול הזה עקב מידת הטכניות והגובה המצטבר בעליות שבו.


למי תודה למי ברכה

תודה למי שסייע בבנית המסלול:
חניכי בית הספר נווה עמיאל בהדרכתו של נדב המאירי.


לכל המסלולים במרחב ציפורי לחצו כאן
קרדיטים:
כתיבה: גיא חלמיש Bikepanel
צילום: גיא חלמיש
מפה: נגה מזרחי עיצוב גרפי

תאריך עדכון אחרון: 2.12.2015
כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל >>
לפני צאתכם למסלול הטיול מומלץ להתעדכן ב"קו ליער", מוקד המידע של קק"ל,
בשינויים הרלוונטיים למסלול 1-800-350-550

הוסף תגובה


שלח
שם: שעה: תאריך:
מסלול מאתגר פיזית , אמנם 12 קילומטר אבל מרגיש כפול, עליות ארוכות ולעיתים טכניות, קטע ירידה יחסית ארוך ומבורך סהכ סינגל חובה לדעתי לכל רוכב שלוקח את התחביב ברצינות.

עשיתי את המסלול עם זנב קשיח, אפשרי לחלוטין.
לקחתי 3 וחצי ליטר מים שבסופה של הרכיבה נשארו אולי 200 מיל, קחו בחשבון.

יש לעשות את המסלול מוקדם בבוקר ולא לקראת אחר הצהריים.

שימו לב שהסימונים מאוד דהויים וקשה יחסית להתמצא בסינגל הזה, חלק מהמסלולים נהרסו מעט בעקבות זרימות של מים , ויצרו מעין תעלות בקטעים מהסינגל , שים לב לזה.

בקטע ירידה ה"ברמים" השטחו שימו לב למהירות שלא תעופו למטה, יש 2 פניות חדות תאטו לפניהם, בקטע ירידה הסופי הקטע סינגל עובר ליד הכביש, שימו לב לסלעים/אבנים ואדמה רפויה, במשך הזמן נפלו סלעים וחסמו קטעים מהמסלול וקטעים מלאים באבנים יחסית גדולות ולא דחוסות מספיק, תאטו בקטעים האלה.

הסלעים שחסמו קטעים מהמסלול פיניתי, אבל שימו לב טוב טוב קדימה.
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
מערכת האתר
08:01
18.10.2016
יוסי שלום ותודה על המידע המעשיר, אם תעביר לנו מיקומים מדויקים של בעיות השילוט ומפגעים שלדעתך יכולים לסכן את הרוכבים, נוכל להעבירם אל אנשי השטח לבירור וטיפול. חג שמח ורכיבות טובות!
דווח על תוכן לא ראוי
שם: שעה: תאריך:
ראשית אכן סינגל שדורש הרבה מאמץ ויישר כוח על כך.
כמה עצות לשיפור:
בנקודה 220173/734576 לא כל כך ברור לאן לפנות ויש לשפר את הסימון באזור זה.
רוב הצד הצפוני של סינגל תמרת הוא עליה לא פשוטה (כ- 150 מ' טיפוס בכ- 4 ק"מ) אך ניתן להתגבר עליה, אלא שדרושה עוד קצת עבודה של סיקול אבנים מהסינגל (קשה להגיד מקום מסוים כי מדובר בקטע ארוך) כדי להקל עליה.
כדאי לענ"ד, כפי שציינו פה, בתגובות בנקודה 222944/735260 לשים שלט ובו לכתוב: "ימינה להמשך סינגל תמרת ושמאלה לסינגל גבעת אלה".
ממליץ שאחרי העברת המידע לאנשי השטח התותחים ואחרי הטיפול, תודיעו לרוכבים שידעו שטופלה הבעיה וכתבו על כך הודעה קטנה.
תודה רבה לכם מקרב לב.
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
היוזמה החינוכית נהדרת ומעוררת מחשבות על אופניים וחינוך - ישר כח לבונים ולסגל המדריכים שלהם.

בקטע היורד, אחד מהשבילים הזורמים הטובים בארץ.
העליה לא קלה בייחוד בקיץ כי הקרקע מפוררת לגמרי. משפיע גם על הבטיחות בירידה אבל עדיין אפשר לשחרר בלם ולזכות באדרנלין. נקודת מילוי מים בבית הקברות של נהלל. השילוט מהטובים בארץ.
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
צילום: גיא חלמיש - Bikepanel
חובה להזין כתובת מייל
שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה