שביל האופניים עין השופט-הזורע

  • בינונית
  • 30 ק"מ
  • לפי אזור

    צפון רמת מנשה
  • עם כיוון השעון
  • 650 מ'
  • חורף סתיו
שביל האופניים עין השופט-הזורע. צילם: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

מקטע בסינגל עין השופט הכחול (נחל גחר) הוסט וכיום הוא עולה בנחל זהורה לבריכת המכשפה ומתחסר חזרה בירידה לנחל גחר.
הסינגל מסומן בשטח ובקרוב יעודכנו המפות במבואה ובאתר האופניים

11.08.2022
רכיבה חלומית ביער רמת מנשה הקסום המתאים לרכיבה כל השנה
שביל האופניים עין השופט-הזורע מאפשר רכיבה של 30-13 ק"מ בנוף הייחודי של המרחב הביוספרי רמת מנשה שבתחומי המועצה האזורית מגידו. הוא כולל כ-30 ק"מ של סינגלים, ומוביל את הרוכב לפינות חמד שעד כה נחבאו בעומק היער: תצפיות נוף, מנהרות בחורש הסבוך, שולחנות אבן ישנים של קק"ל ועוד. תנאי השטח, הטופוגרפיה ותוואי המסלול מאפשרים רכיבה במשך כל ימות השנה: היער מספק מחסה וצל במשך ימי הקיץ, וסוג הקרקע מאפשר רכיבה גם בימי גשם.
המסלול כולל שתי "טבעות" שבהן אפשר לרכוב בנפרד או יחד.

הוראות הגעה

לטבעת הצהובה – הכניסה הראשית למסלול היא בחניון החרובים הסמוך לנחל השופט (לכתוב בווייז: "חניה נחל השופט – חניון חרובים"). כביש הגישה לנחל השופט מסתעף מכביש יקנעם-מגידו (כביש מס' 66), בין ק"מ 28–29. שלטים ובהם הכיתובים "פארק רמת מנשה" ו"נחל השופט" מכריזים על המקום. בכניסה פונים דרומה בדרך סלולה, ולאחר שחולפים על פני שער יערות הזורע (אחד משערי הפארק), הכביש ממשיך לאורך נחל גחר ועוזב אותו במקום שבו הנחל זורם מדרום ויוצר עיקול חד. אנו נמשיך במעלה הכביש המתעקל בחדות ימינה עד לצומת דרכים, ושם נפנה שמאלה אל הדרך היורדת צפונה לנחל השופט. הדרך יורדת, מטפסת ושוב יורדת עד לחניון החרובים.

לטבעת הכחולה – הכניסה למסלול היא מדרך עפר על כביש 6953, 30-20 מ' מזרחית לכניסה לקיבוץ עין השופט. מספר החניות במקום מצומצם, ולכן מומלץ לחנות בחניית תיכון אזורי מגידו (לכתוב בווייז: "תיכון אזורי מגידו"), הנמצאת כ-200 מ' במעלה הכביש.

תיאור המסלול

אזור רמות מנשה, שבו נמצאים המסלולים, הוא אחת מפניני הטבע של הארץ. מִסְלע הקירטון הרך מעצב גבעות עגלגלות, ובהן ערוצי נחלים שחלקם זורמים כל השנה. יערות אלונים טבעיים כיסו בעבר את הגבעות, אולם כיום רק מעטים נותרו ואליהם הצטרפו יערות נטועים, שדות ומטעים המספקים תוואי נוף מגוון ומרתק.

בערוצי הנחלים גדלים קנים, שיחי פטל קדוש והרדוף ואף עצי ערבה מחודדת והאולמוס השעיר הנדיר במקומותינו. ביערות גדלים אורנים, איקליפטוסים ועצי צפצפה. הקיסוס המשתלשל מהעצים השונים מעניק ליערות מראה של ארצות רחוקות.

שיא היופי הטבעי מגיע לרמות מנשה בחודשי החורף והאביב, כששטחי האחו מתכסים במרבדים מרהיבים של פרחים בשלל גוונים – כלניות, נוריות, סחלבים, עיריונים, אירוסים ועוד רבים וצבעוניים.

השביל בנוי בצורה המאפשרת חוויית רכיבה מהנה לכל רוכבי האופניים, מהמתחילים ועד למתקדמים, מאוהבי הרכיבה הנינוחה ועד לחובבי האדרנלין. מצד אחד הוא אינו כולל קטעים טכניים, מדרגות או שיפועים גדולים, ומצד אחר הוא בנוי בצורה חכמה המאפשרת לרוכבים המקצועיים המגבירים את המהירות, להגיע למצב הדורש שליטה גבוהה באופניים וריכוז מרבי לאורך כל הדרך. ההנאה מובטחת.

ניתן להתרשם מן המסלול באמצעות הסרטון של עדו אלון:

לפני שיוצאים לדרך

בסמוך לחניון החרובים נמצא שביל ההליכה של נחל השופט, העובר במקטע מקסים וזורם של הנחל ומהווה מסלול טיול נהדר לכל המשפחה, גם לעגלות. על הגדה ממול נמצא עין חשרת, מעיין יפהפה נוסף המגיח מתוך הסלע. בשל כמות המטיילים הרגליים הרבה במקומות אלו, הגישה אליהם מותרת ברגל בלבד ואין לרכוב בהם באופניים.

סיפור דרך

המסלול בנוי משתי טבעות:

טבעת צהובה (צפונית) – נקודת מוצא: חניון החרובים בנחל השופט. אורך: 13 ק"מ, גובה טיפוס מצטבר: 300 מ'.
טבעת כחולה (דרומית) – נקודת מוצא: עין השופט. אורך: 17 ק"מ, גובה טיפוס מצטבר: 350 מ'.
הטבעות כוללות קטע חופף קצר באזור הר גחר, שם אפשר לעבור בין אחת לאחרת וכך לרכוב במסלול משולב באורך של כ-30 ק"מ. השביל מסומן ומשולט היטב לכל אורכו, ואפשר לרכוב בו ללא עזרי ניווט נוספים. סימון השביל הוא על סלעים בדרך, צורתו כשל טיפה עם החוד לכיוון התנועה, צבעו כצבע המסלול (כחול או צהוב) ובמרכזו ציור של רוכב אופניים.

הטבעת הצהובה:

נחצה את הכביש לכיוון דרום ומיד נראה את השילוט לשביל המוביל אותנו לתוך סינגל מקסים ביער המקיף את גבעת משעול. הסינגל נשפך לדרך הראשית שלמרגלות הגבעה, נכנס למקטע מהנה נוסף בתוך היער ואז יוצא וחוצה את נחל השופט. בחורף תהיה זו חצייה רטובה ומהנה, ואלו המעדיפים להישאר יבשים יוכלו לעקוף מהצד.
כעת נפנה עם השביל אל דרך רחבה המטפסת לאיטה על מדרונו הצפוני-מערבי של הר גחר. ככל שנעפיל, כך ילך וייפתח לפנינו הנוף אל נחל השופט, עמק השלום, יקנעם עילית, הכרמל ולבסוף גם עמק יזרעאל. לאחר מכן נצלול שוב עם הסינגל אל מעמקי היער לחצייה חווייתית של הר גחר, שבמהלכה נשמע מרחוק את צהלות הילדים ונריח את ניחוחות המנגל מהחניונים הרבים המנקדים אותו.

לאחר שנחצה בזהירות צומת כבישים גדול, נגלה שהסימון על השביל הפך בחציו צהוב ובחציו כחול – הגענו אל הקטע המשותף לשתי הטבעות. לאחר עלייה קלה נוספת וירידה מרגשת, נגיע אל נקודת הפיצול בין השבילים – ימינה להמשך הצהוב ושמאלה להקפה הכחולה.

נמשיך עם הסימון הצהוב ונגיע במהרה לעוד קטע נפלא בירידה באחו בין הפרחים ומול הנוף הפתוח שמסתיימת למרגלות הגבעה בנחל השופט. עיקוף קטן למעבר לצדו השני של הנחל, ונמצא את עצמנו בסמוך לדרך רחבה ומלאה באבנים. זוהי "דרך סולינג", שיטת סלילה בריטית באמצעות אבנים וחצץ שהיתה נהוגה בימי המנדט. דרך זו מובילה אותנו אל עמק השלום. בחווה שנראה משמאל התגוררו משנת 1960 שני גרמנים אוהבי ישראל שפתחו את ביתם ולבם בפני כל המטיילים באזור. בעלי החווה השתנו מאז, אבל עקרון האירוח ואהבת האדם נותרו. משם נמשיך בטיפוס צפונה, נחתוך חזרה לגבעת משעול ונסיים בסינגל משובח בירידה, המוביל אותנו חזרה לחניון החרובים. שימו לב לא לפספס את הפנייה שמאלה בחזרה לחניון, אחרת תמשיכו לעוד סיבוב בשביל הצהוב. לא שיש בזה משהו רע...

הטבעת הכחולה:

מראשית המסלול, הסמוך לכביש 6953, נפנה ימינה אל הסינגל המהנה דרך היער, נחצה אזור פתוח ונפנה שמאלה וימינה להשתלבות בהמשך הסינגל מעל נחל זהורה, המסתיים בחצייה רטובה, אם זו העונה, של נחל גחר, סמוך לעין שכר. כעת השביל עובר לדרכי היער הרחבות, סמוך לחניוני נחל גחר, ומתחיל לטפס אל גבעת קיפוד. בשונה מרוב גבעות הקירטון בשטח, גבעת קיפוד מורכבת מסלעים בזלתיים. הדרך הרחבה תהפוך לסינגל, היער יהפוך למטעים ושוב ליער, ולבסוף נגיע אל אחד הקטעים הטובים בשביל – ירידה מדהימה מול נופי עמק יזרעאל והרבה מעבר לו, שבה חובבי האדרנלין ימצאו מגוון אפשרויות לזמן אוויר ולהשכבות בסיבובים. מי שקצת פחות חובב אתגרים, יקפיד לרכוב בזהירות ולעצור מדי פעם ליהנות מן המראות.

בתחתית הירידה נהנה מרכבת הרים קצרה למרגלות הגבעה ונפצח בעלייה בריאה לכיוון הר גחר, רובה בדרך רחבה ובהמשך בסינגל. נחצה בזהירות צומת כבישים ונגלה שהסימון על הסינגל הוא כעת חצי כחול וחצי צהוב – אנו על הקטע המשותף לשני הסינגלים. לאחר עלייה קלה נוספת וירידה משגעת, נגיע אל נקודת הפיצול בין השבילים – שמאלה להמשך ההקפה הכחולה וימינה לטבעת הצהובה.

נפנה שמאלה, נרד מעט בכביש וניכנס ימינה חזרה לסינגל בעלייה קצרה ומתישה ההופכת במהרה לקטע מרהיב ומהנה בתוך שדה פורח עם נוף נרחב לרמת השופט, רמת השניים והמרחבים שמעבר להם. ללא ספק, זהו מקום מצוין לשלוף את ערכת הפיקניקים עם המפה המשובצת, בקבוק היין והגבינה. מי שאין לו את כל אלו על האופניים יכול להסתפק בערכת קפה או לפחות בכריך. אחרי קטע קצר על דרך רחבה, הסינגל צולל שוב אל מעמקי היער, יוצא לטיפוס על רקע נוף שמשכיח את כאבי הדיווש, ולבסוף מטפס על דרך רחבה בחזרה לנקודת ההתחלה.

כחול + צהוב = כיף בלי סוף!

שתי טבעות השבילים בעין השופט-הזורע משתלבות בקלות למסלול אחד ארוך.
אפשר להתחיל בחניון החרובים עם השביל הצהוב (ראו תיאור למעלה). בסיום הקטע המשותף פונים שמאלה אל השביל הכחול, להקפה מלאה שמסתיימת בקטע המשותף, ובסופו פונים הפעם ימינה להמשך עם הצהוב עד סופו.
אפשר גם להתחיל מול עין השופט עם השביל הכחול (ראו תיאור למעלה). בסיום הקטע המשותף לשני השבילים פונים ימינה להקפה מלאה על הצהוב, מגיעים שוב לקטע המשותף ובסיומו פונים שמאלה להמשך הכחול עד סופו.

למי תודה למי ברכה

הכתבה הוכנה בסיועם של פבלה בנו, יערן גושי; אוהד דגן, יערן גושי; רע תלמי, החברה הכלכלית לפיתוח מגידו.

לקריאה נוספת והעשרה

מרחב ביוספרי

שביל האופניים עין השופט-הזורע מצוי במרחב הביוספרי רמת מנשה. בבסיסו של רעיון המרחב הביוספרי עומד עקרון הקיימות – בני אדם החיים במרחב בשילוב הטבע מנצלים את משאבי הטבע בצורה המשמרת אותם כך שישמשו גם את הדורות הבאים. אין זה אומר חזרה לחיים במערות, אלא המשך התפתחות ופיתוח תוך שימור ערכי הטבע והמורשת כדי שגם בנינו ובני בנינו יזכו ליהנות מהם.

המרחב הביוספרי אינו נכפה על התושבים, והוא מעין חוזה בין כל התושבים באזור ובינם לבין הטבע. ניהול המרחב אינו היררכי ומבוסס על עקרונות של שיתוף וניהול קונפליקטים, כדי לוודא שההחלטות המתקבלות אינן רק נכונות אלא גם אפשריות ליישום על ידי כל הגורמים המעורבים.


מסלול טיול רגלי בנחל השופט באתר הטיולים של קק"ל

קרדיטים:
כתיבה וצילום: אילן שחם
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי
וידאו ועריכה: אלי (בוז'ה) צורן
עודכן בתאריך: 20.9.2015

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

1 תגובות

avatar עודד
22/10/2022 21:59
סימון מבלבל
הסימון בטבעת הכחולה לקראת סיומה איפה שסגור חלק מהסינגל מבלבל ובאיזשהוא שלב מחסיר שוב לתוך המסלול. יש לשים לב

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

הזורע טבעת כחולה + צהובה



הזורע טבעת צהובה



הזורע טבעת כחולה


מפת סימון שבילים מס' 4 - הכרמל ורמות מנשה