סינגל יער בית קשת

  • גבוהה
  • 22 ק"מ
  • לפי אזור

    צפון גליל תחתון
  • נגד כיוון השעון
  • 500 מ'
  • חורף
סינגל יער בית קשת. צילם: אמיר הרמס, קק"ל
  • סוג המסלול

רכיבה מאתגרת וחווייתית באווירה ירוקה ופורחת של חו"ל ממתינה לנו בסינגל בית קשת

סינגל בית קשת מזמין אותנו לרכיבה בחוץ לארץ – רכיבה מהנה ומאתגרת עם ירוק בעיניים, נופי הרים ועמקים ופריחה מטריפה בחורף ובאביב. צורתו המיוחדת של הר תבור שולטת בנוף השטחים הפתוחים, ואילו בשטחים המיוערים האורנים והאלונים מספקים אווירה מסתורית וחלומית.

הוראות הגעה

מכביש 65, בין כפר תבור לצומת גולני, פונים לכיוון קיבוץ בית קשת. לאחר כ-1,200 מ', בין ירידה לעלייה בכביש, פונים ימינה לכיוון "דרך נוף בית קשת" וחונים ברחבת החניה מימין.

למעוניינים בהשארת הרכב במקום מאוכלס יותר, אפשר להמשיך לתוך קיבוץ בית קשת, לפנות ימינה לחניית "רדיו קול רגע", לחנות שם ולחזור ברכיבה לנקודת ההתחלה של השביל.

תיאור המסלול

סינגל בית קשת זכה להיות הסינגל הראשון של קק"ל מבין כל מסלולי האופניים בצפון הארץ. כיום כבר יש עשרות סינגלים מסודרים שבנתה קק"ל באורך כולל של מאות קילומטרים, אך חנו של סינגל בית קשת לא סר. להפך – הסינגל עדיין מאתגר ומרתק לרכיבה בתוך נופים ומרבדי פריחה שאין רבים כמותם בארץ.

המסלול מהנה לאורך כל השנה, אך מומלץ במיוחד בחורף ובאביב, שאז הגבעות פורחות ומלבלבות ואנו רוכבים על רצועה חומה דקה בלב מרבדים ירוקים המשובצים בפריחת כלניות, רקפות, סחלבים, אירוסים, עריונים ועוד.
דמותו העגלגלה של הר תבור שולטת בנוף לאורך הרכיבה, בתוספת שדות ומטעים בעמקים ופסגות נוספות במרחק.

אורכו של השביל כ-22 ק"מ, מתוכם כ-12 בסינגלים. גובה הטיפוס המצטבר הוא 500 מ', ברמת קושי בינונית.

הסינגל חד-כיווני, נגד כיוון השעון, ומסומן בשטח באמצעות "טיפות" המצוירות על סלעים בצבע שחור, עם רוכב אופניים בתוכן ומילוי בצבע צהוב, כאשר השפיץ של הטיפה מצביע על כיוון התנועה.

מומלץ לא לרכוב בסינגל מיד לאחר הגשם, מאחר שהבוץ יידבק לגלגלים ויעשה אתכם אומללים, ובעיקר בכדי למנוע נזק לסינגל עצמו.

זהירות: במהלך השביל יש חמש חציות של דרך הנוף אשר סלולה באספלט, ומכוניות עלולות לנסוע בה במהירות גבוהה. הקפידו להגיע לעצירה מלאה ולוודא שאפשר לעבור בבטחה לפני שאתם ממשיכים.

סיפור דרך

נצא לדרך עם חימום בעליית כביש מתונה לאורך קילומטר וחצי אשר תביא אותנו לשלט הסבר על הסינגל, ולכניסה אליו מצד ימין. ניכנס אל הסינגל, אך אל תמהרו לחלוץ את נעלי הטיפוס, מכיוון שהעלייה ממשיכה כעת בשטח. הסינגל מטפס במתינות מסביב לתל גובל והשטח הפתוח שבו הוא נמצא מספק תצפית יפה לכל הכיוונים, ובחורף גם יקיף אותנו מרבד ירוק משובץ נקודות צבעוניות כשנשאף מלוא הריאות את ריחות הפריחה.

ירידה קטנה תפיח בנו תקוות שווא, אך אנו עדיין בעיצומה של העבודה בעלייה המתונה, כשמדי פעם גינות סלעים מספקות אתגר נוסף לגוף ולנפש.

4.2 ק"מ מתחילת המסלול נחצה בזהירות את דרך הנוף, וניכנס אל היער למקטע מהנה ומאתגר בין העצים ביער אורנים צעיר. במהרה נצא שוב לשטח פתוח, שם נטפס עם הסינגל על צלע הגבעה, ונשתלב לבסוף בדאבל על קו גובה המשקיף על הנוף.

כאן אפשר סוף סוף לנשום לרווחה שסיימנו את העלייה העיקרית של המסלול ואנו נמצאים כ-200 מ' אנכיים מעל תחילתו. הגיע הזמן לקצת פאן: נזרום בדאבל כקילומטר עד שנפנה שוב שמאלה אל המשך הסינגל, במקטע ארוך ומגוון להפליא – יער, שטח פתוח, אורנים, אלונים, מחטים, פרחים, שטח חלק ומהיר, מסלעות "נושכות" ועוד.

קטע סינגל זה מסתיים בעלייה משובצת סלעים הדורשת מכות דיווש והרבה אוויר בריאות כדי להגיע לסופה, מלאי גאווה עצמית וללא הורדת רגל. ההמשך מביא אותנו לדאבל המשוטט ביער בשולי הר דבורה ולבסוף, לאחר כשלושה קילומטרים, נשפך לדרך הנוף, שם נפנה שמאלה ולאחר 300 מ' נגיע לתצפית הר תבור.

זהו מקום נהדר להפסקת קפה או לחטיף אל מול הר תבור מלא ההוד וההדר. עם סיום ההפסקה נמשיך עם סימון השביל שמיד פונה ימינה לקטע מאתגר בסינגל צפוף וטרשי בירידה, המביא אותנו אל דאבל. נקיף איתו את ערוץ נחל דבורה ואז נפנה שמאלה, בחזרה לסינגל נוסף בעלייה.

לאחר קילומטר של עלייה איטית אך מרתקת, נפנה שוב את גלגלנו הקדמי כלפי מטה ונצא בשאגות הנאה במורד הסינגל. במפגש עם דרך רחבה נפנה שמאלה ואז ימינה להמשך הסינגל, ולאחר 900 מ' נוספים נגיע בטיסה לחציית דרך כורכר, אך נשים לב לא להמשיך היישר אל השביל בסימון הירוק, אלא לפנות שמאלה עם השילוט לדרך הכורכר, ואז ימינה אל הגרנד פינאלה של הסינגל, בגלישה מהירה בין צמחייה צפופה, שיפועי צד וסלעים מפתיעים.

לבסוף נישפך שוב אל דרך כורכר, נפנה שמאלה ונתחיל בדרך חזרה לנקודת ההתחלה. נשתלב בדרכי הכורכר משולבות הכביש בדרכנו צפונה, עד שנגיע לכביש הגישה לבית קשת. נסתכל טוב-טוב ימינה ושמאלה ונמשיך אל הרכב.

לחונים בתוך בית קשת – לתחילת המסלול יורדים בחזרה בכביש הגישה לבית קשת כ-300 מ', פונים שמאלה לדרך נוף בית קשת ומשתלבים במסלול. בסיום, כשמגיעים לכביש הגישה לבית קשת, מטפסים דרכו בחזרה לחניה.

למי תודה למי ברכה

השביל הוקם ביוזמת עודד שהם מ"גלגליל", ואליו הצטרפו מטעם קק"ל רמי גולד ויואב בהט, שתכננו ובנו אותו בעזרת צוות עובדי קק"ל.

לקריאה נוספת והעשרה

למי שכואב בלב או ברגליים לצאת לרכיבה של 22 ק"מ בלבד, קיימות לא מעט אפשרויות בסביבה להארכת המסלול. בין השאר:
לסיבוב סביב הר דבורה במפגש עם דרך נוף יער בית קשת, מעט לפני תצפית הר תבור, אפשר לפנות ימינה ובהמשך ימינה לדרך הנוף בסימון שחור המטפסת להר דבורה, ואז לרדת באחת מבין מגוון אפשרויות החזרה לדרך הנוף של בית קשת ולהמשך המסלול.

לטיפוס להר תבור – במפגש עם דרך רחבה, כ-16.5 ק"מ מתחילת המסלול, אפשר לפנות ימינה עם שביל ישראל לכיוון הר תבור, לטפס בכביש לכנסייה בראשו ואז לחזור, בשטח או בכביש, אל שביל ישראל ולהתחבר בחזרה לסינגל בית קשת.

קרדיטים:
כתיבה וצילום: אילן שחם
מפה: אברי קדמון, מנהל מחלקת המידע באגף מפעלי פיתוח, קק"ל
תאריך עדכון אחרון: 15.11.2015

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

מפת סימון שבילים מס' 3 – הגליל התחתון העמקים והגלבוע