היה כבר ניסיון אחד של קק"ל לבנות מקפצות ביער להב, אך הן פורקו מהר מאוד. מהי הסיבה לכך?
"זו דוגמה מצוינת להמחשת נוהלי העבודה וכוחו המחייב של מסמך המדיניות. המקפצות שנבנו בלהב עמדו בכל התקנים המחמירים וקיבלו את כל האישורים, אך בסופו של דבר נבנו בהן אלמנטים טכניים שעמדו בניגוד לקביעות במסמך המדיניות. מסמך המדיניות החדש חולל מהפכה, והמשמעות היא שמעתה יהיה אפשר לתכנן ולבנות מסלולים בעלי אופי מאתגר יותר שישולבו בהם גם אלמנטים טכניים. חשוב להבין שהמסמך מאפשר ולא מנחה, ובסופו של דבר המנדט נשאר בידי מנהלי השטח. אם מנהל אזור מסוים ירצה מעתה לבנות בשטח שעליו הוא אחראי מסלול רכיבה טכני, מסמך המדיניות מאפשר לו את זה בכפוף כמובן לכל האישורים והכללים הנדרשים".
מה זה אומר לגבי כל אותם מסלולים פיראטיים? האם עכשיו קק"ל תהיה פחות נחרצת לגבי יוזמות פרטיות של אנשים?
"ממש לא!" מדגיש זוהר, "העובדה ששינינו את מסמך המדיניות אינה רומזת בשום צורה שמסלולים פיראטיים יכולים להתקיים בשטחים שבאחריותנו! קק"ל תמשיך לפעול במהירות ובנחרצות נגד כל מי שיפעל באופן לא חוקי בשטחי קק"ל. אנחנו נפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותנו נגד אותם אנשים שבפעולותיהם מסכנים אחרים ומשחיתים ערכי טבע ונוף. צר לנו בכל פעם לגלות שרוכבים רבים שמים את גחמתם האישית לפני טובת הכלל וגורמים נזקים. אגב, אם לחזור רגע לעניין התביעות המשפטיות, הרי שבכל המקרים שבהם קק"ל נתבעה בגין נזקים לגוף, הרכיבה התקיימה באותם מסלולים לא חוקיים. כאשר רוכב נפצע חלילה במסלול שלא עבר את כל האישורים הדרושים, האחראי לשטח, במקרה זה קק"ל, אכן חשוף לתביעות, ובחלק גדול מהמקרים גם ייאלץ לשפות את התובע. אני קורא בהזדמנות זו לכל קהילת הרוכבים לגלות אחריות ולסייע לנו להילחם בתופעה הפסולה הזו שבסופו של דבר פוגעת בכולנו".
אז למה אנחנו יכולים לצפות מבחינת המסלולים?
"ראשית צריך להבין שהאלמנטים שייבנו במסלולים יתבססו על תוואי השטח הטבעי. הסיבה לכך פשוטה – קק"ל, כמי שכפופה לחוק התכנון והבנייה, אינה יכולה לבנות שום אלמנט בלי לקבל את האישורים לכך מהמדינה. מי שמכיר קצת את הנושא יודע אל נכון שתהליך אישור של אלמנט בנוי שכזה מול הרשויות הוא ארוך ויקר כל כך עד שהוא הופך לפעמים ללא כדאי. כדי להימנע מהצורך הזה, אנחנו נמצאים כרגע בתהליכי סיום של כתיבת מסמך המגדיר את כללי הבנייה של אלמנטים טכניים במסלולים. המסמך ששמו "עקרונות יישום אלמנטים טכניים במסלולי רכיבה של קק"ל" מגדיר את כל התנאים והמגבלות שבהם יש להתחשב בעת בניית אלמנט. מדובר במגוון נושאים כמו היבטים יערניים, אקולוגיים, סחף קרקע, וכמובן המשמעויות המשפטיות. כל עוד התכנון עומד בתנאים האלה, תתאפשר בניית האלמנט במסלול. לכל אלמנט, אם מדובר בדרופ, טייבל, מקפצת עפר ואחרים, יש מעין תיק משלו שבו מפורטים כל הכללים שעל פיו הוא ייבנה, וזאת כדי לוודא שתמיד יישמר סטנדרט קבוע של בנייה ובטיחות.
"בנקודה זו חשוב לי להדגיש – כל מי שמצפה למסלולים ואלמנטים שקיימים במקומות כמו מורזין, עלול קצת להתאכזב. כרגע אנחנו עדיין לא בשלב של לבנות מקפצות כמו אלו שב-Air Voltage בפארק בשאטל, אבל בהחלט תהיה עליית מדרגה משמעותית, ואם במדרגות עסקינן, יהיו למשל דרופים של יותר ממטר. כמובן כחלק מהשמירה על בטיחות הרוכבים, האלמנטים הטכניים יסומנו וישולטו, ולצד כל אלמנט יהיה מעקף (מה שקרוי בלשון הרוכבים Chicken line) שיאפשר לכל מי שלא רוצה לצלוח אותו להמשיך לרכוב במסלול".
לאור העובדה שעם הזמן יהיו עוד ועוד מסלולים יותר מאתגרים, האם תשתנה שיטת דירוג קושי המסלולים? האם תהיה קטגוריה נוספת מלבד בסיסית, בינונית וגבוהה?
"לא", מסביר זוהר. "שיטת השילוט תישאר בעינה, וכל האלמנטים החדשים יוכלו להתקיים במסלולים המוגדרים לרוכבים בעלי מיומנות רכיבה גבוהה (המסלולים האדומים) תוך שילוט מתאים ויצירת מעקף בטוח. האלמנטים ישולבו במסלולים חדשים ואולי גם במסלולים קיימים ויאפשרו לכל רוכב בחירה אם לפנות למעבר הבטוח ולוותר על האלמנט או לעבור דרכו. כך תגדל כמות הרוכבים שיוכלו ליהנות מהמסלולים ותתאפשר רכיבה בקבוצות לא הומוגניות שבהן יש כאלה שאינם חובבי אתגר וטכניקה וכאלה שכן. בנוסף לכך אנחנו רוצים להימנע מהרפתקה שתחייב אותנו לשנות עכשיו את כל שיטת השילוט והסימון הקיימת, דבר שיכול שוב לגרור מהלך לוגיסטי מורכב וארוך שנים שיעלה הון תועפות".
מהם לוחות הזמנים ליישום התוכנית?
"כעיקרון מינואר 2020 כל מנהל מרחב שיבחר להתחיל ליישם את התוכנית, יוכל לעשות זאת. חשוב להסביר כי בקק"ל מנהלי המרחבים חופשיים לקבל החלטות באשר למה שקורה אצלם במרחב ולכן שוב, אין מדובר בהנחיה מחייבת אלא רק במסמך המאפשר בחירה. אני סבור שכאן בדיוק נכנס לתמונה עניין שיתופי הפעולה עם הקהילות המקומיות של הרוכבים. ככל שיתחזקו הקשר ושיתוף הפעולה בינן לבין מנהלי המרחבים, כך יקודמו עוד ועוד פרויקטים לבניית מסלולים חדשים ועדכון הקיימים בהתאם למדיניות החדשה. תוכנית האב השנתית לשבילי אופניים היא תוכנית כללית שמיישמת למעשה את מדיניות קק"ל הרואה בבניית מסלולי אופניים, בכל הרמות, יעד אסטרטגי. עם זאת התוכנית אינה יורדת לרזולוציה של היכן בדיוק יעבור השביל. לכל מרחב הוקצו מספר הקילומטרים שייבנו בתחומו, אך ההחלטה היכן בדיוק יעברו, מה יהיה אופיים ואם ישולבו בהם אלמנטים, נתונה בידי המרחב עצמו".
האם יש לך מסר להעביר לקהילת הרוכבים לרגל המהפך?
"הייתי רוצה שכל מי שבא ליער, לא משנה אם הוא מגיע לרכוב, לרוץ או סתם לטייל, יזכור שכולנו אורחים בו. היער הוא סוג של אורגניזם חי ונושם שמתקיימות בו במקביל דינמיקות פנימיות שבריריות הכוללות צמחים ובעלי חיים. תפקידנו הוא בראש ובראשונה להגן עליהם ולהבין שאם נפגע בהם, היער, שבו כולנו אוהבים לבלות, פשוט יחדל מלהתקיים.
"אני באופן אישי וגם קק"ל גאים מאוד במעורבות שלנו בתחום הרכיבה על אופניים בשטח, וחשוב לנו להמשיך להוביל את התחום ולהיות גורם משמעותי בעיצוב פני הענף".