אפשר לעשות את הסוכר על זנב קשיח?

איפה נגמר האדם ומתחילה המכונה....

התשובה על השאלה מתי הומצאו אופני ההרים לראשונה אינה פשוטה. המוקש הראשון הוא כמובן להגדיר מה הם בכלל אופני הרים... הדעה הרווחת היא שאופני ההרים הראשונים היו למעשה אופני עיר (Cruisers) שהוסבו בידי חבורת היפים מטורללים (אך גאונים) בסן-פרנסיסקו של סוף שנות ה-70 כך שאפשר יהיה לרכוב איתם בשטח. אך חפירה עמוקה יותר מגלה שבעצם היה כבר מישהו שעשה זאת קודם... ג'ופרי אפפס הבריטי ספק בנה, ספק הסב אופניים לרכיבה בשטח כבר בשנת 1965 וייתכן מאד שיש עוד אנשים שחשבו על הרעיון הזה אפילו מוקדם יותר.

אך אחת התובנות הראשונות אליהן מגיעים כשמעמיקים את החפירה, היא שבעצם, לא מעט החלטות הנוגעות לאופיים של האופניים האלו, נעשו על בסיס שירותי ולא כתוצאה מתהליך סדור של תכנון מדוקדק (טוב, מה כבר אפשר לצפות מהיפים...). הדוגמה הטובה ביותר להחלטה שכזו נוגעת לעניין שאפילו היום, בחלוף כל כך הרבה שנים, מסעיר את קהילת הרוכבים והוא – קוטר הגלגל... אם לא ידעתם זאת, ההחלטה לעשות שימוש בגלגלי 26 אינטש לא התבססה על איזו תורה מעמיקה, אלא פשוט על העובדה שגלגלים בקוטר הזה היו זמינים וזולים...

Wende Cragg

באותם ימים עליזים לא היו לרוכבים קסדות מעוצבות, חולצות מנדפות ומיגונים, אך הם היו מצוידים בתשוקה גדולה ורצון עז לחקור ולהתנסות. וכאן אנו מגיעים לעניין שלשמו התכנסנו...
אין עוררין על כך שאופני ההרים התפתחו והשתכללו מאז אותם מרוצים הזויים בשבילי האש עם ג'ינס וכובע בייסבול ושהמכונות הדו-גלגליות עליהן אנו רוכבים כיום הן יצירות מופת של מחקר, תכנון, חומרים ותחכום.
ויחד עם זאת...
צריך לזכור שכל מי שמתכנן לרכוב או רוכב בפועל בשטח, חייב לדעת למתוח את הגבול בין מה שהוא יכול לצפות מהאופניים למה שהוא צריך לצפות מעצמו...

אין ספק שאופניים הבנויים מסיבי פחם קלים כנוצה, בעלי גיאומטריה חכמה כמו איינשטיין, מערכת הילוכים מדויקת כמו שעון שווייצרי ומערך שיכוך בו משולבות טכנולוגיות מתכנית החלל האמריקאית, נוחים ומהנים יותר לרכיבה מאותן שלדות שעטנז לא ברורות, אך לתלות את יהבנו רק בטכנולוגיה? ובכן, לדידנו זו טעות שכל רוכב המכבד את עצמו חייב להימנע ממנה.

הטכנולוגיה נועדה לסייע לנו למקסם את יכולותינו ולא לגרום לנו להיות עצלים... רכיבה על אופניים היא בראש ובראשונה אתגר פיזי ומנטאלי וחשוב שכולנו נבין זאת ונדע לאתגר את עצמנו (בצורה מושכלת כמובן) ונקדיש את מירב הזמן (והמשאבים) לשיפור יכולותינו לשלוט בסוס הברזל (או הקרבון) ופחות באיך הם, האופניים, מתאימים את עצמם אלינו...
שיפור הכושר הגופני והשחזת הטכניקה על ידי אימונים ייעודיים הכוללים רפטטיביות (סיזיפית :-)) יבנו בסיס איתן עליו ניתן יהיה להסתמך ולהתפתח והם אלו שיאפשרו לרוכב למקסם גם את יכולותיו וגם את הנאתו.

כן, אנחנו יודעים שכ- 70% מאופני ההרים הנמכרים כיום בחו"ל הם חשמליים, ותתפלאו, אנחנו לא נגד המהפכה כי בסופו של דבר אופניים עם מנוע עזר מאפשרים גם לרוכבים שעד היום נבצר מהם ליהנות מהרכיבה בשטח, לעסוק בתחביב המדהים הזה ולכל אחד, גם מי שרוכב על אופניים חסרי מנוע, להרחיב את מעטפת המרחקים ולגוון. אך שוב, גם כשמדובר בהתפתחות טכנולוגית מבורכת, אין תחליף לאותה תשוקה ואותה גישת Old School ששמה את האדם במרכז ולא את המכונה.

ואם עדיין לא היינו ברורים, אז התשובה היא כן, אפשר לרכוב בכל מסלול, עם כל אופניים. הכל תלוי ברוכב.

**ואם אתם מצליחים לשים יד עם עותק של הסרט Clunkerz, אל תהססו לרגע! צפו בו ואנו מבטיחים לכם נאמנה כי תזכו להארה :-)

כתב: אילון שגיא

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות