הדרדרת חוזרת

טיפים לרכיבה מודעת בדרדרת הקיץ המצויה.

אחת התופעות האופייניות לקיץ הארצישראלי היא הדרדרת. היובש והצמיגים לא מיטיבים עם מסלולים בהם תשתית הקרקע חולית ובחלקים מסוימים, במסלולים מסוימים, האדמה מתחילה להתפורר ואנו מקבלים שביל תחוח עם רגבי אדמה, תערובת של חול ואבנים ולפעמים אפילו "פודרה".

לאור המצב, מצאנו לנכון לתת לכם כמה המלצות הנוגעות לרכיבה בתנאים הללו:

זכרו כי הבעיה הגדולה ביותר שהדרדרת מייצרת היא בעיית אחיזה. ישנם שני סוגי אחיזה: אחיזה לצורך הנעת האופניים קדימה (מתייחסת לגלגל האחורי) ואחיזה לצורך היגוי (מתייחסת לגלגל הקדמי). לכן:

* בעליות דרדרתיות נסו להעביר את משקל הגוף לאחור כדי שרוב המשקל יהיה על הגלגל האחורי ותהיה לו אחיזה טובה יותר בקרקע.

* בעליות, לבחירת ההילוך הנכון יש חשיבות עליונה! הילוך נמוך מדי (גלגל קטן בקראנק וגלגל גדול בקסטה) יגרום להעברת כוח גדולה מדי לגלגל האחורי מה שיביא מהר מאד לאיבוד אחיזה. לכן נסו לטפס בהילוך הגבוה ביותר האפשרי.

* בירידות דרדרתיות וודאו כי יש מספיק משקל בקדמת האופניים כדי לאפשר לגלגל הקדמי לייצר אחיזה כך שיכולת ההיגוי תישמר, אך לא יותר מדי משקל כדי למנוע מהצמיג להתחפר לתוך האדמה וכמובן שמרו על תנוחת גוף נמוכה כדי למנוע התהפכות.

* עשו שימוש מושכל בבלמים – בירידות "לטפו" את ידית הבלם הקדמי ואל תלחצו עליה בפתאומיות ובחוזקה שכן בשל האחיזה המועטה, הגלגל עלול להינעל, להחליק, לגרום לכם לאבד את יכולת ההיגוי ולאבד שליטה. זכרו כי בירידה לצמיג האחורי יש מעט מאד אחיזה ולכן גם כאן אל תלחצו בחוזקה על ידית הבלם, צמיג "נעול" ישאף להוביל ויגרום להחלקת החלק האחורי של האופניים ולאיבוד שליטה. אם נדרשתם לבלימת חירום, העבירו את משקל הגוף לאחור ורק אז לחצו על ידית הבלם.

* בסיבובים נסו לשמור על מרכז כובד נמוך ככל האפשר ועשו כל מאמץ לא להטות את האופניים יתר על המידה. רוב האחיזה של הצמיגים נמצאת בחלקם התחתון ולא בצדדים לכן ככל שתטו את האופניים אתם מסתכנים באיבוד אחיזה. אם אתם מצוידים בצמיגים המיועדים לדרדרת שיש להם קוביות בשרניות בחלקם החיצוני, תוכלו להטות את האופניים קצת יותר.

* ללחץ האוויר בצמיגים יש משמעות אדירה! הורדת לחץ האוויר בצמיגים תשפר את האחיזה פלאים אך יש לעשות זאת בצורה מושכלת תוך התחשבות בתנאי הקרקע, בחתך הצמיגים וכמובן לקחת בחשבון שרכיבה בלחץ אוויר נמוך מתאימה יותר לצמיגי טיובלס וצמיגים עם פנימית יהיו רגישים יותר בלחץ נמוך לצביטות בפנימית (סנייק-בייט) ולתקרים כתוצאה מקוצים או אבנים חדות.

* אם זיהיתם על השביל אזורים המכוסים "פודרה", חצו אותם בזהירות יתרה! הם יכולים להסתיר תחתם אבנים, בורות ועוד מיני מרעין בישין שעלולים להפתיע אתכם ולגרום לאיבוד שליטה!

מאחלים לכם רכיבות טובות!

כתב: אילון שגיא

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות