באים מאהבה

סיפורם של מתנדבי קרן קימת לישראל
עם יד על הלב, כמה מכם, קוראים יקרים, יצאתם לרכיבה, הקפדתם להניח בתיק שקית אשפה גדולה אחת או שתיים, וכשנתקלתם בלכלוך על הסינגל או בקרבתו, עצרתם ת'זרימה, שלפתם ת'שקית, אספתם וסחבתם איתכם את הזבל עד לפח האשפה הקרוב? כן, אנחנו יודעים, בעולם מושלם לא היינו נזקקים כלל לאסוף אשפה שמישהו אחר השליך, ואין ספק שמקור הבעיה הוא בחינוך ובמודעות. אבל בתוך עמנו אנו חיים וכולנו מכירים את התמונות המעציבות (והמרגיזות, יש לומר) שנגלות לעינינו באתרי הטבע השונים, בעיקר אחרי חגים. מה שמפתיע (ומעציב אף יותר) הוא שאפילו בקרב רוכבי אופניים יש כאלה שמשליכים עטיפות של מוצרי מזון, בקבוקים וכמובן איך אפשר בלי נחשי הגומי השחורים, הלוא הן הפנימיות, שמשום מה נזנחות לפעמים בשטח ולא נאספות.

למרבה הצער רק רוכבים מעטים עוצרים את שטף הרכיבה כדי להרים לכלוך וגם מסכימים להתמודד עם הטרדה הכרוכה בנשיאתו עד לפח האשפה. ובכל זאת, יש כאלה שלא זו בלבד שיעצרו ויאספו אלא שהם אפילו יוצאים לרכיבות שכל תכליתן לוודא שהיער נקי. כאלה הם מתנדבי קק"ל, והגיע הזמן שכולם יכירו את פועלם, ישאום על כפיים ואולי אפילו יצטרפו לעשייה הברוכה.

כדי להבין טוב יותר עם מי יש לנו עסק, פנינו אל יעל בנין, אחראית המתנדבים של קק"ל, וביקשנו ממנה לספר לנו על אותם אנשים יקרים. "מתנדבי קק"ל", סיפרה לנו יעל בהתלהבות, "מגיעים מכל שכבות האוכלוסייה ומכל המגזרים ויש בהם מבוגרים וצעירים, אך דבר אחד משותף לכולם: אהבת הטבע והמוטיבציה לחולל שינוי באמצעות עשייה. מובן שכל אחת מהתכונות הללו ראויה בפני עצמה, אך רק שילוב של השתיים יאפשר התנדבות אמיתית ויעילה שגם תשרוד לאורך זמן".

ויעל יודעת על מה היא מדברת – כל מי שהתנדב בעבר ודאי מכיר את ההתלהבות הסוחפת בשלב הראשון, אך לא יחלוף זמן רב עד שאותה תחושת שליחות בוערת שגורמת לנו לחשוב במושגים הוליוודיים, תתחלף בעבודה סיזיפית, לפעמים אפורה ומשעממת, ואם לא די בכך, אף אחד לא באמת ימתין לך ליד פחי האשפה עם שטיח אדום, להקת מחצרצים וגביע... "הכוח המניע את המתנדבים", מסבירה יעל, "הוא הידיעה שמה שהם עושים חשוב מאין כמוהו ולא פחות חשוב מכך הרצון לשמור על סביבת החיים הפרטית שלהם".

סביבת החיים הפרטית שלהם?
"בהחלט", אומרת יעל, "רוב המתנדבים שלנו למעשה מקבלים אחריות על אזור מסוים, שברוב המכריע של המקרים קרוב למקום שבו הם מתגוררים. קבוצת רוכבי האופניים בסרטון המצורף שייכים לסיירת נאמני יער חורשים וגרים באזור. חשוב להם שהיער הקרוב לביתם, המשמש גם אותם לטיולים, לפעילות ספורטיבית, לפיקניק ולבילויים אחרים, יהיה נעים, נקי, מסודר ובטוח".

בקק"ל יש כ-500 מתנדבים קבועים הפרושים בכל רחבי הארץ (לא נכללים ברשימה זו מתנדבים המגיעים לפעילות התנדבותית חד פעמית). מגוון התפקידים רחב – החל בנאמני יער ונאמני כיבוי אש וכלה במשקמי טרסות.

חלק מהמתנדבים מגיעים לפעילות ברגל וברכב ואילו אחרים רכובים על אופניים ואפילו על סוסים. גם קשת המשימות ותחומי העשייה מגוונת מאוד וכוללת ניקיון, דיווח ופיקוח, עבודות יערנות, שיקום, הדרכת מטיילים, פעולות חינוך והסברה מגוונות ואפילו סיוע בתחומים כמו עיצוב גרפי ועריכת דין. בכל חודש נרשמות כ-7,000 שעות התנדבות ברחבי הארץ המכסות את כל קשת התפקידים והמשימות של קק"ל, והמתנדבים אף זוכים לצאת מעת לעת להשתלמויות והדרכות המעשירות את הידע שלהם ומקנות להם כלים לבצע טוב יותר את משימותיהם.

איזה מסר היית רוצה להעביר הלאה?
"המתנדבים שלנו הם הון אנושי שלא יסולא בפז. יש לזכור שקק"ל, מיום הקמתה, ביססה חלק גדול מעשייתה על מתנדבים, וגם כיום רוח הנתינה, האחריות ואהבת הארץ עומדות בבסיס קיומנו. אנחנו מעודדים התנדבות ומשתדלים להנחיל את הערך הזה גם לצעירים שבחבורה דרך פעילויות בבתי הספר ובתנועות הנוער. היינו שמחים כמובן לראות עוד ועוד מתנדבים מצטרפים לשורותינו ולוקחים חלק במאמץ לשמור על היערות והשטחים הירוקים כך שכל אחד יוכל לבלות בהם בנוחיות ובבטחה".

אז גם אם לא תתקשרו למספר הטלפון המופיע למטה כדי להצטרף לטובים שבטובים ותהפכו למתנדבים, קחו לפחות שקית קטנה בתיק, ואם נתקלתם בלכלוך, במישהו שמשחית מתקנים או במִפגע המסכן אחרים, גלו אחריות ועשו את הדבר הנכון. ואם אתם נתקלים ברוכב אופניים ששקית גדולה וירוקה תלויה לו מאחור, פנקו אותו באיזו מילת עידוד. מגיע לו!

מעוניינים להתנדב?
צרו קשר עם יעל בנין בטלפון 02-6583425
פרטים נוספים על האפשרות להתנדב בקק"ל תמצאו בקישור הזה

כתב: אילון שגיא

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות