10 כלי עבודה שאי אפשר בלעדיהם

אם אתם אוהבים לטפל באופניים שלכם לבד מדי פעם, אתם חייבים כלי עבודה. הנה המלצתנו ל-10 כלי העבודה החשובים ביותר
10 כלים שאי אפשר בלעדיהם

אוהבים לטפל באופניים שלכם לבד? הנה עשרת הכלים שאתם פשוט חייבים בארגז הכלים שלכם. הכלים מסודרים אקראית ואין קשר בין מיקומם ברשימה לבין חשיבותם בפועל.

1. ערכה לפירוק קסטה
אחת הפעולות שרצוי שרוכב אופניים מיומן ידע לבצע היא החלפת קסטה. לצורך החלפת קסטה צריך למעשה שלושה כלים: הראשון – מפתח קסטה (הקפידו לוודא כי המפתח המשונן מתאים לסוג הקסטה שלכם, מאחר שליצרנים שונים יש מפתחות שונים והם לא תמיד מתאימים), השני – מקבע קסטה (זוהי ידית שאליה מחוברת פיסת שרשרת שתפקידה לעגן את הקסטה למקומה כך שוכל לפתוח את הבורג המעגן אותה לנאבה) והשלישי – "מפתח שוודי".

2. משאבת בולם
בולמים שבהם השיכוך מתבסס על תאים ממולאים באוויר הם דבר נפוץ, ובולמים אלו הפכו למקובלים בקרב כל היצרנים והרוכבים. אלא שכדי לכייל את הבולמים הללו אנו נדרשים מעת לעת לשנות את לחצי האוויר בהם. כדי לבצע את הפעולה אנו זקוקים למשאבה מיוחדת המסוגלת לדחוס את האוויר בלחץ גבוה. משאבת ניפוח גלגלים רגילה לא תצלח למשימה.

3. מפתח שרשרת
שרשרת היא רכיב שאנו מחליפים בתדירות גדולה יחסית, כיוון שהיא נשחקת ונמתחת עם הזמן. אמנם בשרשראות המתאימות לתשעה הילוכים היה אפשר לפרק את חוליית החיבור המהיר (אם מותקנת כזו), אך רוב הענף כבר עבר למערכות של 10 ו-11 הילוכים, ובאלו קשה מאד (ולא מומלץ!) לפרק את החוליות הללו. מעבר לכך, כלי לפירוק שרשרת יכול לשמש אותנו כדי לקצר שרשרת חדשה ולהתאימה לאורך הרצוי עבור האופניים שלנו.

4. סט אלנים
זהו כלי חובה לכל רוכב מאחר שהוא מאפשר לנו לפתוח את רוב ההברגות שקיימות באופניים. לרוב רוכבי האופניים יש מן הסתם "אולר כלים" שכזה בתיק, אך אנו ממליצים לרכוש ערכת אלנים ביתית כי מפתחות אלו נוחים יותר לעבודה ככלי בודד ולא בתוך "אולר" ומפני שאורכם מאפשר הפעלת מומנט גדול יותר וגישה למקומות שמסובך יותר להגיע אליהם באמצעות החלקים הקצרים והמגושמים של האולר.

5. סט מפתחות כוכב
בני דודם של מפתחות האלן הם מפתחות הכוכב. חברות רבות משתמשות בראש בעל חריטת כוכב ולא החריטה המשושה שמתאימה לאלנים. חשוב להחזיק גם ערכת מפתחות כאלו הנפוצות בעיקר במעצורים.

6. מזרק בליד
המעצורים שלכם חדלו לתפקד? אולי הם צריכים בליד? אמנם פעולה זו נחשבת להליך המיועד לרוכבים מיומנים יותר שיש להם ידע טכני והיכרות מעמיקה עם המערכות, אך בפועל כל מי שיש לו הכלים הדרושים יכול למצוא באינטרנט מגוון עצום של סרטוני הדרכה המסבירים כיצד לבצע את הפעולה. זכרו בכל מקרה כי התעסקות עם מערכת בטיחותית ממדרגה ראשונה כמו מעצורים היא על אחריותכם בלבד, ודורשת שיהיו בידכם הכלים המתאימים והשמן המתאים (אסור לערבב שמנים מינרליים ו-DOT בשום אופן!).

7. מפתח לב ונטיל
מי שיש לו צמיגי טיובלס או אפילו פנימית ומעוניין למלא לתוכה חומר נגד תקרים, זקוק למברג המיוחד הזה שמאפשר לנו לפרק את ליבת הוונטיל וכך להזריק את החומר בנוחות.

8. מפתח שפיצים
חישורי הגלגלים שלנו נוטים להתרופף במשך הזמן ולגרום לגלגל לצאת מאיזון (מה שקרוי בלשון העם "שמיניות"). כדי לאזן מחדש את הגלגל ולאפשר לו להיות קשיח וישר, עלינו למתוח את החישורים. את זאת אנו עושים באמצעות מפתח מיוחד. ישנם מפתחות בודדים המותאמים לגודל ולסוג ספציפי של פטמות המתיחה ("ניפלים"), וישנם כלים שבהם יש מגרעות לשלושה או ארבעה גדלים המתאימים למגוון חישורים. קחו לתשומת לבכם כי איזון גלגל הוא תהליך שיש להכיר ולשלוט בו היטב. אם לא תדעו איזה מן החישורים למתוח, כמה ולאיזה כיוון אתם עלולים לגרום יותר נזק, על כן אל תתפתו לבצע את הפעולה לפני שלמדתם היטב מה נדרש לעשות.

9. כפות לצמיג
פירוק צמיג לצורך החלפתו או לצורך תיקון תקר יכול להיות משימה לא קלה אם אין בידכם כפות ייעודיות. כפות כאלו יקלו על פירוק והרכבת הצמיג על החישוק ואף יצמצמו את הסיכוי שתפגעו בחישוק, בצמיג או בפנימית תוך כדי הפעולה.

10. מפתח BB
הציר המרכזי של האופניים שלנו, כמו כל מסב, ידרוש החלפה בשלב כלשהו. כדי לבצע את הפעולה בבית מבלי ללכת לחנות, אתם זקוקים לכלי מיוחד (המתאים לסוג הציר המרכזי. לחברות שונות יש צירים שנראים אחרת ודורשים כלי אחר) שיאפשר לכם לפתוח את הציר ולחלוץ אותו מן השלדה. ראוי שנזכיר שישנם שני סוגים עיקריים של צירים, כאלו המוברגים לשלדה וכאלו המוכנסים בלחץ (Press Fit), ועבור כל סוג דרושים כלים אחרים.
כתב: אילון שגיא
עלה בתאריך 19.10.2015

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות