e ירוק - מטיילים עם קקל קרן קיימת לישראל

טיול ברכב פרטי: כביש מזכרת בתיה-צומת נחשון


בצד קטע קצר מכביש 411, שאורכו כ-11 ק"מ בלבד, נמצאים אתרים מרתקים שיוכלו לתחזק כמה שעות יפות של טיול

אף על פי שהוא נמצא בלב הארץ ממש, כביש 411 הוא מהצנועים והנחבאים בכבישי ישראל. צומת ביל"ו, עם מתחם הקניות האדיר שבו, מאפיל לגמרי על הכניסה לכביש, שמתחיל להעפיל טיפין-טיפין במעלה הגבעות הנמוכות של מערב השפלה. בדרך כלל נוסעים בכביש הזה כדי להגיע למקום אחר. ובכל זאת, הכביש מציע מבחר לא מאכזב של אתרים מרתקים.

באר אנטיליה במזכרת בתיה. צילום: יעקב שקולניק

איך מגיעים?
נוסעים בכביש צומת ביל"ו-גדרה (כביש 40). כ-700 מ' ממערב לצומת ביל"ו פונים מזרחה בכביש המוביל לחולדה (כביש 411). כאן מתחיל הסיור.
מזכרת בתיה
מצומת המוצא נוסעים מזרחה 2.7 ק"מ ונכנסים שמאלה למזכרת בתיה. זהו רחוב רוטשילד, שבו נוסעים עד מרכז המושבה. מוצאים מקום חניה בין המפגש עם רחוב המייסדים ובית הכנסת הגדול.
מזכרת בתיה זכתה להיות המושבה הראשונה של הברון. המושבה נוסדה בשנת 1883 ומייסדיה היו 11 איכרים מהכפר פאבלובקה שבליטא. המושבה נקראה בראשיתה עקרון, בהשפעת שמו של הכפר עקיר, שממנו נקנו אדמותיה. בשנת 1887 נקראה מזכרת בתיה על שם אמו של הברון. סיור במרכז מזכרת בתיה מחזיר את המטייל לימיה הראשונים של המושבה. כדאי להתחיל את הסיור במוזאון מזכרת בתיה (מוזאון המושבה, רוטשילד 40). המוזאון שוכן בבניין בן שתי קומות ששימש כבית פקידי הברון. בחצר נמצאים שובך יונים מקורי מימי העלייה הראשונה ופעמון המושבה.
המוזאון מציג היטב את תולדות המושבה. מזרחה מבית הכנסת, בכיכר, מתנשא בית הכנסת הגדול. בית הכנסת המקורי, מימיו של הברון, כבר איננו עוד. המבנה המיוחד שלפנינו, עם המגדלים שמשני צדי הפתח, נבנה בשנת 1927. בתוכו עוד אפשר לראות את ארון הקדוש המקורי של בית הכנסת, שנבנה בשנת 1886 ושרד עד ימינו.
סמוך לכיכר בית הכנסת, ליד בית ספר הרצוג, שוכן במבנה משק קטן מוזאון מוהליבר. במוזאון מקרינים (בתיאום מראש עם מוזאון המושבה) סרטון על הרב שמואל מוהליבר, הראשון ששיכנע את הברון להקים מושבה בארץ ישראל.
נשוב ברחוב רוטשילד למוזאון ונחלוף על פניו מערבה. משני צדי הכביש נמצאים ארבעה בתים דו-קומתיים. אלה הבתים הראשונים של מזכרת בתיה. הם הוקמו בשנת 1884 ומאז ועד היום  מכונים קזרמות. בכל קזרמה התגוררו ארבע משפחות. הקומה התחתונה שימשה למגורי בעלי החיים והעליונה לבעליהם.
מעט הלאה יורד רחוב המייסדים וכדאי לצעוד בו. הבית הענק שברחוב הוא בית משק הברון, שנבנה בשנת 1892. היו בו מחסנים, אורווה ומתבן לצד משרדים וחדרי המגורים של המדריכים החקלאיים. מעט הלאה במורד הרחוב שוחזרה הבאר של המושבה.
כדאי לצאת מהמושבה בנסיעה דרך רחוב מוטה גור ולעקב אחר השילוט המכוון לבית הקברות. כאן קבורים ראשוני המושבה, וביניהם גם הרב מוהליבר במבנה מיוחד, כראוי לאבי היישוב.
דיזל חולדה
מהכניסה המזרחית של מזכרת בתיה (שד' מוטה גור) נוסעים מזרחה וחולפים מתחת לגשר הרכבת ומתחת לכביש 6 (בשלב זה עובדים על מסילת הברזל לבאר שבע ולכן אנו מדלגים על הביקור בעינות גבתון). כ-900 מ' ממזרח לכביש 6 פונים ימינה בדרך עפר טובה, המגיעה לאחר כ-300 מ' לאתר מגודר של "מקורות" ומאחוריו חורשת איקליפטוס.
מול האתר, ממערב לו, מתנשאת גבעה קטנטונת. זהו אתר "דיזל חולדה". בראש הגבעה מוצבות שש חוליות צינור, כל אחת בקוטר שונה מרעותה. החוליות האלה הן "דוגמיות" הממחישות את הקוטר של הצינורות המוליכים מים לירושלים מאז ימי המנדט ועד ימינו.
הגבעה מסתירה בחובה תחנת שאיבה תת-קרקעית זמנית שחברת "מקורות" הקימה בשנת 1950 כדי לספק מים לירושלים. בקיץ שנת 2000 גילו אנשי החברה באחד הבונקרים שנותרו במקום שתחנת "דיזל חולדה" השתמרה ללא פגע. "מקורות" פיתחה את המקום לאתר קולט קהל, המתעד את סיפור אספקת המים לבירה. דגש מיוחד הושם ב"קו השילוח" – קו המים שעבר לאורך דרך בורמה והציל את ירושלים מצמא במלחמת העצמאות.
כדי לבקר בתחנה יש צורך בתיאום מראש עם חברת "מקורות" (טל' 03-9388961, פקס' 03-9380185). ההדרכה לקבוצות בלבד, ללא תשלום.
למרגלותיה הדרומיים של הגבעה, בחורשה קטנה, נמצא אתר הנצחה לטייס יאיר רחמילביץ ולנווט שגיא רכס, שנהרגו בתאונת מטוס בשנת 1984.
יער חולדה
חוזרים לכביש וממשיכים מזרחה. חולפים על פני קיבוץ חולדה, המוקף בשדות מעובדים ובכרמים. כ-2.3 ק"מ מדיזל חולדה נמצאת הכניסה ליער חולדה (שמאלה). ביער בנתה קק"ל חניון גדול ויפה ובצדו שירותים.
רשימה מפורטת על היער תוכלו למצוא כאן, באתר e ירוק. נאמר רק כי היער הוא ציון דרך בתולדות הייעור בישראל, בתולדות המאבק על ההתיישבות העברית ובעלילות מלחמת העצמאות. בלב היער נמצא בית הרצל – מבנה בן קומתיים שנבנה בשנת 1909. הבית שימש מרכז לחוות ההכשרה בחולדה. הבית מנציח את זכרו של בנימין זאב הרצל ויש בו מוזאון קטן לתולדות המקום. 
סמוך לבית הרצל נמצאת אנדרטת עבודה והגנה, מעשה ידיה של הפסלת הנודעת בתיה לישנסקי, הניצבת על קברו של אפרים צ'יז'יק. הפסל מתאר שלוש דמויות: אפרים צ'יזיק, אחותו שרה צ'יז'יק, שנפלה בקרב תל חי, ודמות נוספת לזכר הנופלים במערכות ישראל. האנדרטה הוצבה במקום בשנת 1937.
כדאי לצעוד בשדרת עצי הוושינגטוניה, מהשדרות המפוארות בישראל. אורכה כקילומטר והיא מסמנת את הדרך שבה צעדו בעבר לחולדה ממזכרת בתיה. מסביב נמצאים כרמי הגפנים המשמשים את יקבי ברקן. בקצה השדרה נמצא אתר הנצחה לזכרו של טל צמח, בן קיבוץ חולדה.
עוד ביער: בריכת הבטון שהייתה חלק מ"קו השילוח". הבריכה קלטה את המים מ"דיזל חולדה" ומכאן המשיכו להזרים את המים לירושלים.
אנדרטת חיל הנדסה (אנדרטת כביש הגבורה)
נסיעה בת 1.2 ק"מ מזרחה, לכיוון צומת חולדה (כביש 3), מביאה אותנו אל אנדרטת חיל ההנדסה, הניצבת בראש גבעה נמוכה. סמוך לאנדרטה הקימה קק"ל חניון פיקניק.
האנדרטה מציינת את "כביש הגבורה" – קטע כביש שנסלל במלחמת העצמאות כנתיב חלופי לקטע הכביש שבין לטרון ושער הגיא, שנשלט על ידי הלגיון הירדני וחסם את הדרך לירושלים. כביש זה שימש הדרך הראשית לירושלים עד מלחמת ששת הימים (1967). הכביש התחיל בצומת חולדה, ליד האנדרטה, והסתיים בצומת שמשון. מצומת שמשון אפשר היה לעלות לירושלים דרך שער הגיא.
האנדרטה היא מעשה ידיו של הפסל משה ציפר. היא עשויה בדמות עמוד בנוי אבנים ובראשה חרב וענף עץ זית. על האנדרטה כתוב הפסוק "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני". בשנת 1982 הוסיפו אנשי חיל הנדסה קירות זיכרון הנושאים את שמות חללי חיל ההנדסה לדורותיהם. האתר כולל גם תאטרון פתוח לטקסי החיל.
מידע נוסף

שעות פתיחה מוזאון מזכרת בתיה

א'-ה' 13:30-08:00; ו' 12:00-08:00; שבת 13:30-09:30. מדי יום שישי הראשון בחודש מתקיים במוזאון סיור מודרך. טל' 08-9349525
קרדיטים
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 30.5.2012