תפריט

מילון האופניים השלם של קק"ל

מציע עולם רחב של מונחים ומושגים מתחום רכיבת האופניים.
כאן תמצאו הסברים, תמונות ותרשימים הנוגעים לתרבות האופניים, לרכיבה על אופניים, לסוגי השבילים, לסלנג ועוד. תוכלו לאתר מושג באמצעות שורת החיפוש או לעבור אליו לפי האות הראשונה בשמו.
התחבר
התנתק
להורדת האפליקציה:
אבוקדו
רשימה אופניים תצוגה על גבי:
  • סוויץ' בק (Switchback)

    סוויץ' בק
    חלק בשביל המטפס (או גולש) על צלע הר ובו שינוי כיוון (סיבוב) שנועד לאפשר צבירת גובה או איבוד גובה בהתאם לכיוון התנועה. סוויץ' בק שונה מפנייה רגילה המתבססת על תוואי השטח המקורי והוא תמיד יכלול חלק בנוי שמאפשר את המעבר מקו גובה אחד למשנהו. יש כללים המנחים כיצד לבנות כל סוויץ' בק בהתאם לסוג המשתמשים בשביל. הולכי רגל אינם זקוקים למשל לקוטר סיבוב רחב, אך רוכבי אופניים חייבים קוטר סיבוב ושיפוע שלא יעצרו אותם הן בעלייה והן בירידה. סוויצ'בקים שנבנו במיוחד לרוכבי אופניים מאפשרים רכיבה זורמת בעלייה או בירידה, ולעומתם סוויצ'בקים שנועדו להולכי רגל מהווים אתגר לרוכבי אופניים בשל הפנייה ה"צפופה" שמחייבת שליטה באופניים ברמה גבוהה ושיווי משקל. אחת הטכניקות המורכבות למעבר סוויצ'בקים צפופים בירידה משלבת סטופי תוך שינוי כיוון (בלימה על הגלגל הקדמי תוך הרמת הגלגל האחורי והעברתו הצידה כשהגלגל הקדמי משמש כציר).
  • סטופי (Stoppie/Rolling Stoppie)

    סטופי הוא תרגיל רכיבה שבו הרוכב בולם באמצעות המעצור הקדמי בלבד ובו בזמן מטה את מרכז הכובד שלו קדימה כך שהאופניים נעצרים, חלקם האחורי מתרומם באוויר והרוכב מאזן את עצמו כמה שיותר זמן על הגלגל הקדמי.
    רולינג סטופי הוא שכלול של התרגיל (והיפוכו של תרגיל המניואל) ובו הרוכב מבצע סטופי אך ממשיך לאזן את עצמו על הגלגל הקדמי בלבד תוך המשך תנועה קדימה.
  • סינגל (Single Track)

    שביל רכיבה המיועד לאופני שטח נקרא סינגל משום שהוא צר ומאפשר רכיבה רק לרוכב אחד (בניגוד ל-Double שהוא שביל רחב שעליו יכולים לנוע במקביל כמה רוכבים זה לצד זה). סינגלים הם שבילים הנמצאים עמוק בלב השטח ומיועדים לאופניים. סינגלים נבדלים זה מזה בשיפועם, בסוג הקרקע שבו הם עוברים ובסוג המכשולים שהם מציבים בפני הרוכב.
  • סף פריצה (Threshold)

    מנגנון המוטמע בבולמים המאפשר נעילה של הבולם כל עוד לא הופעל עליו כוח ברמה מסוימת. באופניים מסוימים סף הפריצה קבוע מראש בידי היצרן במפעל ובאחרים הרוכב יכול לשלוט בו ולכייל אותו כרצונו. המנגנון משתמש במערכת השמן של הבולם – בזמן שהבולם נעול, השמן כלוא בתוך תא השמן ואינו יכול לצאת ממנו ובכך לא מאפשר לבולם להתכווץ. מערכת סף הפריצה היא מעין שער בעל כוח עמידה מסוים. כל עוד גלגלי האופניים לא מפעילים די כוח על הבוכנה הדוחסת את השמן כנגד השער הוא יישאר סגור והבולם יישאר נעול. אך ברגע שהגלגל נתקל למשל במכשול משמעותי במהירות גבוהה, הכוח שיופעל על הבוכנה ידחס את השמן בעוצמה כזו שתגרום לשער להיפתח לרגע ולאפשר את כיווץ הבולם. כמה כוח יידרש כדי לפרוץ את השער ולאפשר לבולם להתכווץ? את זאת קובעים באמצעות שינוי סף הפריצה.
חובה להזין כתובת מייל
שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה