תפריט

מילון האופניים השלם של קק"ל

מציע עולם רחב של מונחים ומושגים מתחום רכיבת האופניים.
כאן תמצאו הסברים, תמונות ותרשימים הנוגעים לתרבות האופניים, לרכיבה על אופניים, לסוגי השבילים, לסלנג ועוד. תוכלו לאתר מושג באמצעות שורת החיפוש או לעבור אליו לפי האות הראשונה בשמו.
התחבר
התנתק
להורדת האפליקציה:
אבוקדו
רשימה אופניים תצוגה על גבי:
  • מד מומנט (Torque Wrench)

    מד מומנט
    מכשיר המאפשר הידוק הברגות תוך קביעת עוצמת המומנט המופעל על ההברגה. מד מומנט מאפשר להדק הברגות במקומות רגישים (חלקי קרבון, מסבים וכיו"ב) כך שיהיו מהודקות מספיק אך מבלי לגרום נזק לחלקים עדינים שאליהם הן קשורות. יצרני האופניים מקפידים לציין במדריכי הטיפולים שלהם כמה כוח (מומנט) יש להפעיל כדי להדק כל הברגה, ומי שמעוניין לשמור על אופניו ותקינות חלקיהם לאורך זמן צריך להקפיד על הנחיות הידוק ההברגות המופיעות במדריך.
  • מהירות החזרה (Rebound)

    קיים בבולמים (קדמיים ואחוריים מכל הסוגים). נתון זה הוא בר שליטה ומתייחס למהירות שבה יחזור הבולם למצבו ה"פתוח" לאחר שהתכווץ. למהירות ההחזרה יש השפעה דרמטית על השיכוך ובעיקר על ההיגוי שכן בכל שבריר שנייה שבו הצמיגים אינם במגע עם הקרקע אין שום יכולת לשלוט בכיוון האופניים ובבלימה. ככל שמהירות ההחזרה גבוהה יותר, כך גוברת נטיית הבולם "לבעוט" את המתלה ו/או האופניים יחד עם הרוכב, מה שיכול לגרום לאיבוד שליטה. לכן כשמדובר בקפיצות מדרופים גבוהים, רצוי לכוון את שיכוך ההחזרה למהירות איטית יותר כדי שהבולם יספוג את המכה ויחזור בהדרגתיות למצב פתוח בלי להעיף את הרוכב. ברכיבה בשטח משובש בעל רזוננס (תהודה) גבוה כגון מהמורות קטנות אך קרובות זו לזו (כמו במקרה של Braking Bumps) רצוי דווקא שמהירות ההחזרה תהיה מהירה יותר כדי שהבולם יוכל לחזור בכל פעם למצבו הפתוח לפני המהמורה הבאה ובכך לשמור על רמת השיכוך והשליטה. רכיבה במתאר כזה עם שיכוך החזרה איטי יגרום להתכווצותו של הבולם ולתחושת קשיות וחוסר שיכוך.
  • מהלך מתלה/מהלך בולם קדמי

    מהלך מתלה הוא המרחק האנכי שיעבור מתלה האופניים האחורי ממצב פתוח לחלוטין למצב מכווץ לחלוטין. מהלך בולם הוא המרחק האנכי שיעבור הבולם הקדמי של האופניים ממצב פתוח לחלוטין למצב מכווץ לחלוטין. יחד קובעים שני הנתונים הללו את יכולתם של האופניים להתמודד עם תנאי שטח שונים. יש ויכוח ארוך באשר למידת השיכוך הדרושה עבור כל סגנון רכיבה אך ככלל, ככל שהרכיבה היא אגרסיבית יותר (FR או DH) כך מהלך הבולם והמתלה ארוך יותר ואילו כשהרכיבה היא רכיבת מרתון על שבילים וסינגלים שאינם טכניים, מהלך המתלה והבולם קצר יותר. אמנם מתלי האופניים והבולמים העכשוויים כוללים טכנולוגיות חדישות הממתנות באופן דרמטי את תנועת הנדנוד (Bobbing) האופיינית לבולמים ולמתלים בעלי מהלך ארוך, אבל עדיין אופניים עם מהלך קצר יאפשרו פחות נדנוד ויעילות גבוהה יותר של הדיווש.
    חשוב להקפיד על מהלך המתלה והבולם המומלץ על ידי היצרן שכן שימוש בבולמים בעלי מהלך שונה מזה המיועד לאופניים ישנו את הגיאומטריה וגם עלולים לגרום לנזקים לשלדה.
    בכל הנוגע למתלים אחוריים יש לזכור כי מהלך המתלה ומהלך הבולם אינם ביחס של 1:1, כלומר אופניים בעלי מהלך מתלה של 6 אינטש לא בהכרח יעשו שימוש בבולם אחורי בעל מהלך של 6 אינטש ויש לשים לב לנתוני ה-Stroke, יחס המינוף של המתלה ואורכו הכולל של הבולם (eye2eye).
  • מוט כידון (Stem)

    מוט כידון
    חלק באופני שטח המיוצר לרוב מסגסוגת אלומיניום או קרבון ומתחבר בקצהו האחד לצינור הבולם (Steerer) ובקצהו האחר אל הכידון. לאופניים בעלי בולמי טריפל יש סטם בעל חיבור אחר הנקרא Direct mount stem. פרט לתפקידו כמקשר בין הכידון לבולם כדי לאפשר לנו היגוי, יש למוט הכידון השפעה מכרעת על הגיאומטריה של האופניים, על תנוחת הרכיבה ועל ההיגוי עצמו. סטמים נבדלים זה מזה לא רק בסוג החומר שממנו הם עשויים אלא גם באורכם, בזווית שלהם ובהתאמתם לקוטרי מוטות כידון וכידונים שונים. ככלל, ככל שהסטם ארוך יותר, כך תגדל קשת ההיגוי והרוכב יידרש לסובב יותר את הכידון כדי לקבל את הסטייה הדרושה ביחס לסטם קצר יותר. לרוב ככל שהרכיבה אגרסיבית יותר (אופני DH למשל) כך יהיה הסטם קצר יותר ואילו באופני XC ומרתון שבהם תנוחת הרכיבה זקופה פחות, הסטם יהיה ארוך יותר. יש סטמים מתכווננים שאפשר לכוון את הזווית שלהם כלפי מעלה.
  • מוט כיסא (Seatpost)

    מוט כיסא
    מוט הכיסא הוא חלק המיוצר לרוב מברזל, מסגסוגת אלומיניום, ממגנזיום או מקרבון. חלקו התחתון מושחל אל תוך צינור הכיסא בשלדת האופניים ובחלקו העליון נמצאת תושבת (יש סוגים רבים של תושבות) שאליה מחברים את האוכף. מוטות כיסא הם באורכים שונים ויש מוטות בעלי היסט (Layback) המשנים את מיקומו של הרוכב על האופניים ובכך את תנוחת הרכיבה. בשנים האחרונות פורח סוג חדש של מוטות כיסא – מוטות כיסא מתכווננים. מוטות אלה מאפשרים באמצעות מנגנונים מכאניים או הידראוליים לשנות את גובה האוכף תוך כדי רכיבה והם נפוצים מאוד בדגמי אופני שטח מכל הסוגים ומכל הדיסציפלינות.
  • מכנאופן

    מכונאי-אופניים. מקצוע שלדאבוננו עדיין לא זוכה בארץ להכרה והערכה מספיקות בניגוד לנהוג בארצות אחרות. מכונאַי אופניים נדרשים לשלוט בידע עצום ומקיף הנוגע לאלפי פריטים מכאניים של איו-ספור יצרנים. כמו כן עליהם להיות בקיאים ברזי עבודות מורכבות כמו בניית גלגלים ולדעת לאתר תקלות ולתקן אותן תוך שימוש בכלי עבודה ייחודיים ובמגוון טכניקות וחומרים המותאמים לכל יצרן ורכיב בנפרד. מכנאופן מקצועי הוא בעל מקצוע שצובר לו אט אט קהילת לקוחות נאמנים שסומכים עליו ומגיעים רק אליו כדי לטפל באופניהם.
  • מניואל (Manual wheelie)

    תרגיל שליטה שבו רוכב האופניים מטה את משקל גופו לאחור ומאזן את עצמו תוך כדי תנועה על הגלגל האחורי בלבד כשהגלגל הקדמי נמצא באוויר ללא דיווש. שליטה בתרגיל המניואל היא חיונית לרוכבים המעוניינים לשפר את שליטתם באופניים בזמן רכיבה, מאחר שהוא השלב הראשון לקראת שליטה מלאה ב"קפיצת ארנב" (Bunny hop). שלבי הביצוע: תוך כדי רכיבה במורד יש להעביר את מרכז הכובד של הגוף אל נקודה דמיונית הנמצאת מעל מרכז הגלגל האחורי וזאת על ידי הסטת הגוף לאחור (בעיקר את האגן) תוך הקפדה על ידיים ישרות. אם מבצעים את הפעולה כראוי, הגלגל הקדמי יתרומם ועתה יש לבצע תיקונים קטנים של מיקום מרכז הכובד של הגוף באמצעות פשיטה וכיפוף של הברכיים. רוכבים מיומנים מסוגלים לאזן את עצמם על הגלגל האחורי כברת דרך ארוכה ואף לבצע שינויי כיוון ואפילו קפיצות כשהם שומרים על שיווי המשקל. בעת ביצוע התרגיל יש להקפיד על כיסא נמוך, דוושות שטוחות (כדי למנוע סכנת נפילה ללא יכולת להשתחרר מהפדלים) ואצבע על ידית הבלם האחורי – נגיעה בידית זו תגרום לחרטום האופניים לצנוח קדימה במקרה של חשש להתהפכות לאחור.
  • מסב היגוי (Headset)

    מסב ההיגוי הוא שמאפשר לנו לסובב את הכידון שלנו ימינה ושמאלה בחופשיות. מסב ההיגוי מורכב על פי רוב משני מסבים – עליון ותחתון – המוכנסים בלחץ אל צינור הראש של השלדה (מסב פנימי) או ממוקמים מחוץ לצינור בשני קצותיו (מסב חיצוני). כשמסב ההיגוי מורכב, משחילים במרכזו את צינור ההיגוי של הבולם (Steerer). מידות מסבי ההיגוי מותאמות לקוטר הקדח של צינור הראש של כל שלדה.
  • מסבי מתלה

    באופני שיכוך מלא שהם בעלי מתלה אחורי מותקנים מסבים שתפקידם לאפשר תנועה חלקה של חלקי המתלה. לכל יצרן יש מסבים בכמות ובמידה המותאמות לדגם האופניים. מסבי המתלה מוחזקים במקומם על ידי ברגים שאותם יש להדק עם מד מומנט כדי לאפשר להם תנועה חלקה וחופשית מבלי לגרום לחופשים במתלה. ככל שהמתלה עובד יותר, כך הברגים מתרופפים ולכן יש להדקם מדי פעם כדי למנוע נזקים למתלה. כמו בכל מסב אחר באופניים, חשוב להקפיד בעת ניקוי האופניים לא להתיז מים בלחץ גבוה על המסבים כדי למנוע כניסת מים לתוכם, דבר שעלול להסב להם נזק.
  • מעביר אחורי (Rear derailleur)

    מעביר אחורי
    אחראי לנתב את שרשרת האופניים אל גלגלי השיניים הרצויים בקסטה בהתאם להילוך הנבחר. השליטה במעביר האחורי מתבצעת באמצעות כבל מתכתי המחובר בצדו האחד אל המעביר ובצדו האחר אל ידית ההילוכים. לחיצה על ידית ההילוכים מותחת את הכבל וגורמת למעביר לנוע על צירו ולהביא את השרשרת למקומה הרצוי. יש מעבירים המבצעים את הפעולה הזו באמצעות שליטה של מנוע חשמלי ומתג על הכידון ואינם מצריכים שימוש בכבל מתכתי. מעבירים אחוריים מורכבים מכמה חלקים בולטים: תושבת המעביר שבמרכזה עובר בורג המחבר בין המעביר אל האוזן שבשלדת האופניים; קפיץ האחראי לתנועת המעביר קדימה ואחורה; גוף המעביר ובו שתי חוליות נדנדה מקבילות; קפיץ שאחראי להחזיר את המעביר לנקודת ה-0 ולהילוך הנמוך/גבוה ההתחלתי בהתאם להחלטת היצרן; וכלוב המעביר שאליו מחוברים שני גלגלי שיניים קטנים ("פולי"). למעבירים אחוריים יש גם מערכת ברגים המאפשרת את כיול המעביר כך שהעברת ההילוכים תהיה מדויקת ושני ברגים "גובלים" שאחראים לכך שהשרשרת לא תיפול החוצה מגבולות הקסטה. מעבירים אחוריים נבדלים זה מזה לא רק בחומרים שמהם הם בנויים אלא גם ביחס המשיכה שלהם, בכיוון מתיחת הקפיץ הראשי שלהם ובאורך הכלוב, שהוא נגזרת של אורך השרשרת הסופי הנדרש בהתאם לכמות ההילוכים האפשרית (הילוכים מעטים – כלוב קצר, הילוכים רבים – כלוב בינוני וארוך).
  • מעביר קדמי (Front derailleur)

    מעביר קדמי
    אחראי לנתב את שרשרת האופניים אל גלגלי השיניים הרצויים בפלטות הקדמיות המחוברות לקראנק בהתאם להילוך הנבחר. השליטה במעביר הקדמי מתבצעת באמצעות כבל מתכתי המחובר בצדו האחד אל המעביר ובצדו האחר אל ידית ההילוכים או באמצעות מערכת חשמלית. במערכת מכאנית לחיצה על ידית ההילוכים מותחת את הכבל וגורמת למעביר לנוע על צירו ולהביא את השרשרת למקומה הרצוי. מעבירי הילוכים קדמיים מתחברים אל האופניים בשתי שיטות עיקריות: באמצעות חבק (Clamp) או באמצעות ברגים המתחברים ישירות לנקודת עיגון בשלדה (Direct mount). במערכות 11 הילוכים שהופכות נפוצות בזמן האחרון אין צורך בשימוש במעביר קדמי, ואכן לאחרונה בדגמי אופניים רבים החלק הזה אינו קיים.
  • מקפיצן

    כינוי לנהג מונית בעל רכב הסעות גדול המחלטר הקפצות רוכבים במסלולי רכיבה Point to point שבהם נקודת ההתחלה והסיום שונות כמו דרך הסוכר, ערד זרון ועוד.
  • משאבת בולם (Fork pump)

    משאבת בולם היא משאבת אוויר המסוגלת לדחוס אוויר בלחץ גבוה מאוד (במקרים מסוימים יותר מ-600PSI) אל בולמים קדמיים ואחוריים המצוידים בבוכנת אוויר. משאבת בולם אינה יכול לשמש כמשאבה רגילה לניפוח גלגלים. חשוב מאוד לשמור על תקינותה של המשאבה ועל דיוקה בקריאת הלחץ שהיא דוחסת בפועל כדי לשמור על חיי הבולמים ולוודא שיש בהם הלחץ הנכון הדרוש לעבודתם התקינה.
  • משאבת צמיגים

    משאבת צמיגים
    משאבת אוויר לצורך ניפוח צמיגים. יש משאבות מסוגים ומגדלים שונים (משאבות רצפה גדולות ומשאבות קומפקטיות לנשיאה בתיק), עם או בלי שעון לחץ, כאלו שפיית הניפוח שלהן אוניברסלית ומתאימה לשני סוגי הוונטילים (צרפתי ורגיל) ואחרות הדורשות פירוק הפייה והתאמת החלקים הפנימיים שלה לכל סוג בנפרד. הבדלים נוספים הם נפח תא האוויר, לחץ הניפוח הסופי והחומרים שמהן הן עשויות. רוב המשאבות מותאמות או לצמיגי שטח (לחצי ניפוח נמוכים יותר) או לצמיגי כביש (לחצי ניפוח גבוהים יותר) אך יש כאלה המאפשרות ניפוח כל צמיג ואפילו בולמים .
  • משקה איזוטוני

    משקה שנועד להחזיר למי שעוסק בספורט נוזלים וחומרים חיוניים נוספים (סוכרים ואלקטרוליטים) כדי שיוכל להתמיד בפעילות הגופנית מבלי להתייבש ולגרום לירידה בביצועים כתוצאה מאיבוד מלחים ו/או רמות הסוכר בדם . משקאות איזוטוניים אפשר לרכוש (בצורת נוזל או אבקה להמסה מים) או להכין בבית (ערבוב ממתיק מלאכותי ומעט מלח במים).
חובה להזין כתובת מייל
שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה