טיול ביער לביא

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 1 ק"מ
  • צפון גליל תחתון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
שמורת טבע בריכת משכנה בשולי יער לביא. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

יער לביא מכסה את מדרונות הבזלת שממזרח למחלף גולני. קק"ל הכשירה ביער חניון מרכזי לבילוי בחיק הטבע ועוד שני חניונים אינטימיים יותר מצפון לכביש 77. סמוך לכניסה המערבית של היער שוכנים המשרדים האזוריים של קק"ל, משתלה ומרכז נטיעות. בלב היער מפעילה קק"ל מרכז שדה חינוכי (לקבוצות בלבד). היער והחניונים הוקמו בסיוע תורמים מהקהילות היהודיות בדרום אפריקה ובארצות הברית.

איך מגיעים?

יער לביא שוכן ממזרח לצומת גולני. אפשר להיכנס אליו בשלוש דרכים:

    1. הכניסה הראשית לבאים מכיוון עפולה, ממחלף הסוללים ומצפון היא דרך תחנת הדלק "דלק" (מסעדת אל-מוכתאר), כחצי ק"מ ממזרח למחלף גולני לכיוון טבריה (כביש 77). זהו גם כביש הגישה למוזיאון גולני. מתחנת הדלק נוסעים כחצי קילומטר לכיוון המוזיאון ופונים ימינה לחניון לביא.
    2. כניסה לרכב פרטי לבאים מטבריה: נכנסים בכביש הגישה לקיבוץ לביא ומיד פונים שמאלה על פי שילוט ההכוונה למרכז הנטיעות.
    3. כניסה למרכז שדה ויער ולאזור חידוש הנטיעות. כביש 65, כ-1.4 ק"מ מצפון לכניסה למושב אילניה. הגישה אפשרית לבאים מכיוון עפולה בלבד.

רקע כללי על היער

יער לביא משתרע על פני כ-3,000 דונם. קק"ל החלה בנטיעת היער בשנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20. ביער ניטעו אז עצי מחט, בעיקר אורן ירושלים, ברוש מצוי ואורן ברוטיה. במקומות הנמוכים יותר, בשולי הגבעות, ניטעו גם איקליפטוסים. יערני קק"ל הותירו חלקות של עצי זית ומשוכות צבר שנותרו מהכפר הערבי לוביא.

במשך השנים הזדקנו העצים ונאלצו להתמודד עם מזיקים שונים שפקדו אותם. מכת השלגים שפקדה את האזור בחורף 1992-1991 הסבה נזקים כבדים לחלקות היער השונות. בשנת 2013 החלה קק"ל לחדש את חלקות היער שנפגעו. נטיעות השנה (2017) מציינות את סיום חידוש הנטיעות.

הנטיעות מתבצעות על פי תורת הייעור החדשה של קק"ל. רוב העצים שניטעים הם מיני בר המאפיינים את החורש הים-תיכוני ובהם אלון התבור, אלה אטלנטית, חרוב מצוי, כליל החורש ושיזף מצוי. כדי להקל את הקליטה משקים את העצים בשנתיים הראשונות לחייהם, ואחר כך היער עומד ברשות עצמו.

אפשר להתרשם מחידוש היער בדרך העולה למרכז שדה ויער או בדרך העפר המסומנת כתום ומחברת את המעבר התת-קרקעי שמתחת לכביש 77 עם חניון לביא (מדרום לכביש). הדרך עבירה לרכב פרטי למעט אחרי ימי גשם.

בתחום היער נותר בית הקברות של הכפר הערבי לוביא ובו מבנה אבן מקורה בכיפה. על פי המסורת הדרוזית נקברו במקום הזה אבו אל-דרע ג'ושן ואבו אל-לקא ת'אבת, שניים ממפיצי הדת הדרוזית במאה ה-11. בית הקברות מגודר.

ביער לביא פועל מרכז שדה ויער – מרכז שדה חינוכי שבו מתקיימת פעילות חינוכית של קק"ל לבני נוער מהארץ ומחו"ל. בשולי היער פועלת משתלת גולני המספקת שתילים לנטיעות קק"ל בצפון הארץ.

תולדות האזור

יער לביא נושא את שמו של היישוב היהודי לביא שהתקיים בתקופות המשנה והתלמוד במקום שבו נמצא כיום היער (כחצי קילומטר ממערב לשולי היישוב גבעת אבני. האתר אינו מוסדר לביקורים).

התלמוד מזכיר פעמים אחדות פונדק דרכים שפעל בלוביא ושירת את העוברים בדרך מעכו לטבריה. באחד המקרים מסופר על עיגול גבינה שנמצא בפונדק דלוי (פונדק לוביא) ורבותינו התירו לאכול ממנו משום שני דברים: "משום מציאה ומשום רוב מהלכי דרכים", כלומר, משום שרוב עוברי האורח היו יהודים, סביר שיהיה כשר (שקלים ז, ב).

השם "פונדק דלוי" מעיד על כך שאנשי הגליל בעת ההיא לא הבחינו בין ב' דגושה לרפויה. מצפון ליער מתנשא הר קרני חיטים. למרגלותיו הביסו המוסלמים בהנהגת צלאח א-דין את הצלבנים בקרב שהכריע את גורלם בארץ ישראל (1187).

פונדק דרכים בשם ח'אן לוביא פעל במקום גם בתקופה הממלוכית (מאה 13). שרידי הפונדק נמצאים כקילומטר ממזרח לגבעת אבני ומדרום לכביש 77.

מאוחר יותר קם במקום הכפר הערבי לוביא, ששמר על צליל השם של היישוב הקדום. תושביו התנכלו לאנשי סג'רה מיום עלייתם של אלה על הקרקע (1899). בראשית מלחמת העצמאות הטרידו אנשי לוביא את התושבים העברים בדרכם לטבריה. בתקרית שהתרחשה ב-24 בפברואר 1948 נהרגו במתקפה ערבית שניים מנוסעי שיירה שעברה במקום. הכביש נחסם, והתנועה היהודית לטבריה התנהלה דרך יבנאל והכנרת.

לוביא היה אגוז קשה לפיצוח. ב-9 ביוני 1948 ניסה גדוד "דרור" של חטיבת גולני לכבוש את לוביא אך נכשל. בקרב נפלו 21 מלוחמי גולני. בקרבות עשרת הימים (8¬-18 ביולי 1948) תקף צבאו של פאוזי אל-קאוקג'י את אילניה ללא הפוגה, אך ללא הצלחה. ערביי לוביא נטשו את כפרם, וב-18 ביולי נכבש הכפר ללא קרב ונפתחה הדרך לטבריה.

החניונים ביער

אוהבי פיקניקים בחיק הטבע ישבעו נחת משפע החניונים של היער. דרכי היער מעניקות גישה לרכב פרטי ולאוטובוסים.

חניון לביא

החניון הגדול והמרכזי ביער לביא כולל שולחנות פיקניק, מתקני שעשועים לילדים, אמפיתיאטרון קטן וברזים למי שתייה. בימים אלה עוסקים בהכשרת מבנה השירותים שבמקום. עוד בחניון: אמפיתאטרון קטן ופינת ישיבה קבוצתית. בחניון הוכשר שביל סלול ולצדו שולחנות פיקניק שבחלקם הוסדרה גישה לנכים בכיסאות גלגלים. קק"ל נטעה בחניון עצי אלון התבור המגוונים את היער. כ-100 מ' מצפון לחניון, לפני כביש 77, פורח בחודשים ינואר-פברואר מרבד מרשים וצפוף של רקפות.

הגישה לחניון מתחנת הדלק. מהתחנה נוסעים כחצי קילומטר, פונים ימינה על פי שילוט ההכונה לחניון לביא, נוסעים כ-100 מ' ופונים מיד שמאלה לחניון.

חניון פלוגות סיירות 288

חניון קטן ואינטימי ובו שני שולחנות בצל עצי אורן קפריסאי וסלעים המנציחים את חללי הפלוגה. בחניון מרבד רקפות יפהפה הפורח בחודשים ינואר-פברואר. כדי להגיע לחניון יש להמשיך לנסוע בכביש הגישה למוזיאון גולני, לחצות במעבר תת-קרקעי את כביש 77 ובמעגל התנועה הראשון לפנות ימינה ולנסוע כ-200 מ'.

חניון עצי הפיסטוק

חניון יפהפה השוכן בחורשת עצי אלת הבוטנה (פיסטוק) שניטעה כאן כדי לבחון את התאמת העץ לסביבה. העצים צמחו לגובה והם מעניקים תפאורה נהדרת לחניון, שבו הציבה קק"ל שבעה שולחנות פיקניק.

הערות להתמצאות בדרכים

כ-200 מ' ממזרח לחניון עצי הפיסטוק נמצא כביש הגישה לקיבוץ לביא. אפשר לצאת מכאן לכיוון טבריה ולכיוון תל אביב. אפשר לצאת לכיוון תל אביב בלבד גם ממעגל התנועה שלפני מוזיאון גולני. אין כניסה משם בחזרה לתחנת הדלק.
קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק (תודה לעוזי אליהו – יערן הגליל התחתון בקק"ל, ולציפי אלבז – רכזת קהילה ויער באזור הגליל התחתון על עזרתם בהכנת הכתבה)
מפה: יחידת מיפוי גליל תחתון, קק"ל
פורסם בתאריך: 5.4.2017
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת סימון שבילים 3 הגליל התחתון העמקים והגלבוע